Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervuiling Peugeot THP

Vraag gesteld door R. Kragt op 19 februari 2019

Op internet fora staan veel meldingen over inwendige vervuiling van THP motoren.

Puretech is de nieuwe (commerciële) benaming voor de EB-motorenfamilie. Daarvoor werden ze e-vti genoemd voor de turboloze versies (1.0 met 68pk en 1.2 met 82pk) en e-thp voor de versies met turbo (1.2 met 110pk of 130pk).
De 1.2 82pk versie heet de EB2.

Advies is om premium benzine te tanken, en regelmatig een hoger toerental te kiezen,  waardoor de afzetting van vuil kan worden verminderd.

De vragen :
   •   zijn de gemelde problemen ook van toepassing op bovengenoemde turbo pure tech motoren?
   •   is Shell v power dan een goede oplossing voor deze motoren ?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft vragen over de Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 110 EAT6 uit 2018

1) Zijn de problemen met vervuiling ook van toepassing op de 1.2 Puretech motoren.
2) Is V-Power een goede oplossing tegen deze vervuiling.

1)  Vervuiling in de inlaat zien we ook bij deze motoren. Verder zien we wel problemen met de distributieriemen van deze motoren. De distributieriem loopt door de olie bij deze motor zodat de juiste motorolie een must is.
2)  Een premium benzine helpt wel om de injectoren en verbrandingsruimten schoon te houden maar helpt niet tegen de inlaatvervuiling. Deze motor levert zijn maximale koppel bij 1.500 rpm en zijn maximale vermogen bij 5.500 rpm. Veelvuldig rijden met toerentallen onder de 2.000 rpm en veel korte ritjes zorgen wel voor extra inlaatvervuiling.

 

Reacties

 

L. Koops

Auteur - 29 december 2022

Heb zelf een DS DS4 met 1.2 /130 pk puretech motor van Jan. 2016 met polymeervervuiling, reinigen/ ca 30000km. Motor begint steeds meer olie te verbruiken, momenteel 1l/1500km.Is er een logische relatie tussen de polymeer vervuiling en het oplopende olieverbruik?

Pieter

ANWB Expert - 2 januari 2023

Er is een logisch verband tussen verhoogd olieverbruik en vervuiling van het inlaatspruitstuk.

Ik zal dit proberen uit te leggen: in de motor bestaat onder de zuigers een ruimte waar de druk varieert (doordat de zuigers op en neer gaan) en waar oliedampen circuleren. Omdat deze ruimte niet vrij met de buitenlucht mag ventileren (dan zouden deze oliedampen tenslotte de leefomgeving aantasten) worden deze dampen afgezogen via het inlaatspruitstuk, de motor in en worden deze dampen verband. We noemen dit positieve carter ventilatie. Wanneer de zuigerveren niet goed afdichten (door veroudering) zullen er meer oliedampen via het inlaatspruitstuk in de motor verbrand worden. Een deel van deze dampen zal echter neerslaan in het spruitstuk waardoor deze overmatig vervuilt.De enige remedie is zorgen voor een goede afdichting van de zuigerveren. In sommige gevallen helpt het om deze te laten reinigen, de motor wordt dan geflushed. Laat dit altijd door een professioneel bedrijf doen! Wanneer dit reinigen van de zuigerveren niet tot het gewenste resultaat leidt is er maar een oplossing en dat is een complete motor revisie.