Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie op revisiemoor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 1 februari 2019

Beste,

Ik heb in okt 2016 een BMW 520i station van bj 2009 gekocht. Al snel na aankoop bleek dat er een probleem in de motor zat en dat motor vervangen moest worden. Omdat de verkoper ver bij mij vandaan woonde heb ik de motor bij een plaatselijke garage laten vervangen. Ik had zelf gezocht naar een ruilmotor en deze heb ik gevonden bij een revisie bedrijf in Coevorden. Dit was een gereviseerde motor met nieuwe distributie ketting. Deze is door de garage bij hun besteld en die hebben ze gemonteerd.

Echter na 1,5 maand werd het olie verbruik steeds hoger en op het laatst was het een liter op 200 km. In het begin was het verbruik niet zo hoog maar heb hier wel melding van gemaakt en mijn garage heeft dit gemeld bij het revisie bedrijf en deze adviseerde om een toevoeging door de olie te doen waardoor het verbruik minder zou moeten worden. Dit hielp niet en werd alleen maar erger.
De auto is toen door mijn garage naar het revisie bedrijf gebracht en daar is de motor opnieuw gereviseerd.

De auto heeft vanaf maart 2017 tot half april 2017 bij het revisie bedrijf gestaan omdat er zuigers besteld moesten worden. Nadat ik de auto heb terug ontvangen was het olie verbruik ongeveer 1 liter op 3500 kilometer. Dit altijd zo gebleven. Nu merkte ik Mei/Juni 2018 dat het koelwater peil was gezakt en heb dit toen aangevuld en ben dit in de gaten gaan houden.De motor had toen ongeveer 30.000 km gedraaid. Er bleef echter koelwater verdwijnen en heb de auto voor controle naar de garage gebracht en daar kon opdat moment geen lekkage worden gevonden. Het systeem is afgeperst en druk bleef goed. Auto terug ontvangen en in de gaten blijven houden. Tijdens de zomer vakantie was het koelwater verbruik minimaal. Bij normaal dagelijks gebruik  bleef er koelwater verdwijnen.

In oktober weer terug naar de garage geweest en is hij langer gecontroleerd en is geconstateerd dat er sporen van koelwater op het motorblok zaten en het vermoeden was dat de koppakking misschien is gaan lekken. Ik heb toen gebeld met het revisiebedrijf welke de motor had gereviseerd en daar werd gezegd dat als de koppakking aan het lekken is dit komt doordat de motor te warm is geworden. Dit bij de garage gemeld en in december nogmaals de auto gebracht voor verdere inspectie. Daar bleek dat inderdaad de lekkage bij de cilinderkop was en hebben we een afspraak gemaakt in Januari om de cilinderkop te demonteren en voor inspectie naar een ander revisie bedrijf te brengen. Daar bleek dat de koppakking inderdaad lek was maar geen scheuren in de kop. Er is toen wel geconstateerd dat er veel slijtage zit op de klepgeleiders en dat de klepseals verhard waren. Ook zijn er twijfels of er wel nieuwe kopbouten zijn gebruikt De motor heeft nu ongeveer 43.000 gedraaid. Dit is slijtage welke nog niet voor mag komen na dit aantal kilometers. Ook de zuigers welke in het blok zitten zijn nog de originele maat.


Mijn garage heeft contact opgenomen met het revisie bedrijf en deze blijft volhouden dat de cilinderkop en motor de vorige keer volledig zijn gereviseerd en dat de problemen zijn veroorzaakt door een te warme motor. Volgens hun was dit de vorige keer ook het geval want dat konden ze zien aan de bruine olie in de cilinderkop. Ze hebben foto's mee gestuurd van een gedemonteerd blok waarop een datum staat dat ik de auto alweer 2 maanden in bezit had. Deze foto's staan ook op hun facebook pagina met de vermelding dat het een revisie is van een 1 serie BMW. Die ruilmotor was door hun geleverd en is na 2,5 maand gebruik door hun opnieuw gereviseerd.


Het advies van het huidige revisiebedrijf is om de cilinderkop en blok opnieuw te reviseren. Dit omdat er slijtage in de klepgeleiders is welke niet past bij de gereden kilometers en er daardoor twijfel bestaat of het blok de vorige keer echt wel helemaal is gereviseerd.


Mijn vraag is het nu kan ik het revisiebedrijf aansprakelijk stellen voor kosten die ik nu moet maken om de motor weer 100% goed te krijgen en welke actie moet ik hiervoor ondernemen?
 

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in 2016 bij een autobedrijf een gebruikte BMW 520I Touring gekocht. Kort na levering heeft u op eigen gelegenheid bij uw eigen garage de motor laten vervangen voor een revisiemotor, welke u zelf had aangeschaft bij een revisiebedrijf. Maar nu blijkt is er gerede twijfel of het revisiebedrijf de destijds de motor wel volledig gereviseerd heeft. U wilt de motor nu elders gedeeltelijk laten reviseren. U vraagt of u deze kosten op het eerste revisiebedrijf kunt verhalen, nu deze niet thuis geeft.

Wettelijke garantie
Destijds had u (consument) er beter aan gedaan om bij de verkoper van de BMW 520i Touring aan te spreken op grond van conformiteit (art 7:17 BW), zeker nu het gebrek zich binnen zes maanden na levering zich openbaarde (art 7:18 lid 2 BW). In dat geval had de verkoper moeten zorg dragen voor kosteloos herstel van de auto.

Nu er destijds zelf voor heeft gekozen de motor op eigen gelegenheid te vervangen, kunt u de verkoper hier niet langer voor aansprakelijk stellen.

Revisiebedrijf
Nu het eerste revisiebedrijf haar aansprakelijkheid afwijst, adviseer ik u nu eerst een onafhankelijk expertise te laten uitvoeren (CED of Dekra). In overleg met het revisiebedrijf kunt u voorstellen om de expertise op basis van ongelijk te laten uitvoeren (diegene die in het ongelijk wordt gesteld, draagt de expertisekosten).

Mocht uit het expertiserapport blijken dat het revisiebedrijf een ondeugdelijk revisiemotor hebben geleverd, dan dient het revisiebedrijf de herstelkosten voor haar rekening te nemen.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan nu direct in.

Geschillencommissie
Mocht u niet over rechtsbijstand beschikken, dan kunt u - indien revisiebedrijf BOVAG lid is, het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie te Den Haag.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.