Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstoffilter niet vernieuwd

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 februari 2019

Ik had problemen met  mijn auto. Hij hield namelijk in. Ik heb een diesel Scudo Fiat. Naar de garage geweest en die dachten dat het mijn turbo sensor was.  Die vervangen. Daarna gebeurde het weer en toen bleek mijn inter cooler van mijn Turbo stuk ze zijn. Was heel helemaal zwart. Vervangen. Na een paar dagen weer het zelfde probleem. Hij hield weer enorm in.

Ik weer terug naar de garage en toen kwamen ze er achter dat ze vergeten waren mijn brandstof filter te vernieuwen. (De auto gaat daar altijd voor onderhoud). Er daar heb ik nu 100000 km mee gereden. Terwijl het met 60000 km vervangen moest worden. Dus meer dan een jaar heb ik zo gereden. De brandstof filter is nu vervangen en het probleem is niet meer gekomen.

Kan het zijn dat als je de brandstoffilter niet vernieuwd dat er dan andere dingen kunnen stuk gaan? Zoals de inter cooler en sensor. Ook de sensor was heel smerig hadden ze mij gezegd.
 

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U had een probleem met uw Fiat Scudo diesel en bent hiermee naar uw garage geweest.

Eerst is de turbodruksensor vervangen maar dat bleek de oorzaak niet. Later bleek de intercooler helemaal zwart te zijn en heeft de garage de intercooler vervangen maar helaas ook zonder resultaat.
Uiteindelijk bleek het probleem veroorzaakt te worden door een verstopt brandstoffilter dat de garage was vergeten te vervangen.

U vraagt nu of de turbodruksensor of de intercooler stuk kunnen zijn gegaan omdat het brandstoffilter niet vervangen is.

Ik zie geen verband tussen het niet vervangen van het brandstoffilter en de turbodruksensor of de intercooler. Het heeft er alle schijn van dat de turbodruksensor en de intercooler helemaal niet stuk waren. Na het vervangen bleef het probleem immers het zelfde.

Voor wat betreft de vervuiling van de intercooler en de turbodruksensor moet eerder gedacht worden aan een vervuild of defect luchtfilter of een olielekkage van de turbo waardoor olie in het inlaatkanaal komt.