Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

All season banden een goed alternatief?

Vraag gesteld door PvanDijk op 8 maart 2016

Ik denk er over om 4 seizoen banden aan te schaffen in plaats van winterbanden, vooral omdat het in Nederland toch bijna nooit meer sneeuwt. Maar hoe goed zijn die nu in de herfst (natheid) en de zomer (warmte)?

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

All seasonbanden vormen een alternatief maar er zijn –afhankelijk van merk en type – duidelijk tekortkomingen ten opzichte van winterbanden in de winter en vooral ook ten opzichte van zomerbanden in de zomer. Onze ervaring is dat de beste all seasonbanden maximaal een voldoende scoren, geen goed. Deze ervaringen zijn gebaseerd op onze tests van all seasonbanden waarbij de prestaties vergeleken zijn met de prestaties van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter.

Testresultaten

Momenteel loopt er een nieuwe test van all seasonbanden die we in oktober 2016 zullen publiceren. Deze test levert mogelijk nieuwe inzichten op ook omdat er de nodige nieuwe producten zijn verschenen, onder andere van een aantal premium merken (denk aan de Michelin CrossClimate).

Tot op heden geven de testresultaten aan dat de meeste all seasonbanden vooral een winters karakter hebben. Dat betekent redelijke prestaties op sneeuw maar vooral in de zomer, bij hoge temperaturen grote tekortkomingen op droog wegdek. Op natte wegen, zowel zomers als winters, zijn de prestaties voldoende.

De veiligste en beste combinatie is nog altijd: zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. All seasonbanden zijn een alternatief met tekortkomingen in beide seizoenen. Met name voor zowel de zomervakantie (hoge buiten- en asfalttemperaturen, volle belading) als de wintersport (besneeuwde Alpenwegen) zijn ze minder geschikt. Als toepassing zien wij dan vooral ook kleinere of een tweede auto die voornamelijk in Nederland gebruikt wordt.


U kunt alle tests en testresultaten lezen op onze website



***

Reactie van BillyTheMailer:

Dus ook een prima alternatief voor de mensen die weinig kilometers maken en dat geldt dan niet alleen voor de 2e auto. Bovendien als je een rustige rijder bent en niet het onderste uit de kan wil halen van wat een auto kan, is dit een prijsvriendelijke oplossing.



***

Reactie van Lodewijk :

Gelet op het antwoord ben ik ook nieuwsgierig naar de test van de Michelin Cross Climate band. Ik heb deze aangeschaft voor de winter en ben tot op heden zeer te spreken over deze band. De wegligging van mijn auto Kia C,eed bij regen en sneeuw waren zonder meer goed te noemen. Tot nu toe ben ik dus heel tevreden. Komende zomer ben ik dan ook heel nieuwsgierig hoe de band onder zomerse temperaturen zich zal gaan gedragen. Wil graag mijn bevindingen dan delen met u.



***

Reactie van RobvP:

Let er wel op dat een winterband, daar waar hij verplicht is, minimaal 4 mm profiel moet hebben. Als je All seasonbanden zover gesleten zijn, kun je ze alleen nog als zomerband gebruiken!



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

4 mm profieldiepte wordt aanbevolen. Er zijn maar enkele landen, waaronder Oostenrijk, waar 4 mm verplicht is voor winterbanden.

Voor de eisen per land, zie onze landeninformatie.



***

Reactie van Menno Neeteson:

Update 22 september 2016

Vandaag hebben we de nieuwe winter- en all seasonbandentest gepubliceerd, zie www.anwb.nl/winterbanden om naar de test en de testbevindingen te gaan.

Van de zeven geteste all seasonbanden (bandenmaat 205/55 R16V) kunnen we er twee aanraden, de Michelin CrossClimate en de Vredestein Quatrac 5. De Michelin is overtuigend de testwinnaar. In de zomer zit deze band op het niveau van een goede zomerband. De slijtage is zeer laag net als het brandstofverbruik. Op nat wegdek presteert de band zowel in warme zomerse als in koude winterse omstandigheden goed. Op sneeuw heeft de CrossClimate niet het niveau van een echte winterband maar scoort de band wel een voldoende. Deze band kan met recht een zomerband met ook winterse eigenschappen worden genoemd, zoals Michelin ook doet.

De andere all seasonband die we kunnen aanraden, de Vredestein Quatrac 5 haalt niet het niveau van de Michelin onder zomerse omstandigheden maar scoort wel voldoende. Een zesje zeg maar, waar de Michelin een ruime 7 op het testrapport krijgt. Op sneeuw doet deze band het iets beter, een 6,5 waar de Michelin een 6 krijgt. Net als de Michelin krijgt de Vredestein op geen enkel onderdeel een onvoldoende zodat we ook deze band kunnen aanraden. De overige 5 geteste all seasonbanden krijgen wel op één of meerdere testonderdelen een onvoldoende zodat we deze banden slechts beperkt (3) of niet (2) aanraden.

Wie optimale prestaties in zomer én winter wil is het beste af met goede zomer- en winterbanden. Maar in een vlak land als Nederland, met relatief milde winters en weinig sneeuwdagen, zijn de met 3 sterren geteste (aan te raden) all seasonbanden een veilig alternatief.



***

Reactie van Bob de Jonge:

Ik ben zelf gebruiker van zomer- en winterbanden. Ik heb een keer een set all-season-banden gehad op mijn auto (Land Rover Freelander II) en vond deze zowel zomers als 's winters slechter presteren dan de losse sets die ik eerder had. Met name 's winters merkte ik geen verschil met de oude zomerbanden (en je doet het met name voor de winter), terwijl de zomerbanden 's zomers strakker reden dan de all-season-set. Toen de set versleten was ben ik weer overgestapt op twee sets complete wielen. Als je je auto lang genoeg houdt scheelt het hoegenaamd niets, want je slijt twee sets banden tegelijkertijd in plaats van achter elkaar. En nu heb ik weer een andere LR Freelander II gekocht, dus de winterset kan daar ook gewoon weer op. Conclusie: tenzij je snel van auto's wisselt zijn twee sets te prefereren boven één set all-seasons.



***

Reactie van Rob18:

Ik heb onder onze megane tce 130 Michelin All seasons. Voor het trekken met caravan slipt de band veel minder bij nat wegdek. S winters rijdt mijn vrouw er mee voor woonwerk 20 km per dag en afgelopen winter is deze band byzonder goed bevallen. Ook rijdt ze regelmatig door rooimodder ook dan geen problemen met weg ligging.



***

Reactie van Henny O.:

Mag je met deze banden, met minimaal 4mm profiel ook bij sneeuw e.d. in Duitsland rijden?



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

In Duitsland zijn all season banden toegestaan als er winterse omstandigheden zijn.



***

Reactie van Eddepedt:

Dit is een mooi filmpje wat al je vragen beantwoord! Set banden kost vaak minder dan tegen een paaltje glijden. En uiteindelijk wil je niet graag een prijskaartje aan je eigen veilighied hangen, laat staan die van je dierbaren...
http://youtu.be/GlYEMH10Z4s



***

Reactie van autotechnicus:

De ANWB heeft al jaren een voorkeur voor separate winter- en zomerbanden boven allweather- of vierseizoenenbanden.

Echter.... de ANWB zou haar bandentesten iets uitgebreider moeten uitvoeren.

Nu wordt er alleen getest: Een winterband in extreme winter. En een zomerband in extreme zomer.

Maar nu komt het: Wat gebeurt er als er met een winterband wordt gereden als het 15 graden Celsius is met een lekker zonnetje? En wat gebeurt er als er met een zomerband wordt gereden als het toevallig 6 graden Celsius is met een hagelbuitje? Beide situaties zijn niet ondenkbaar in ons land.

Er gaan reeds allerlei geruchten op van Zweedse onderzoeken die aantonen dat er ongelukken veroorzaakt worden doordat mensen met een te extreme bandenkeus in net de verkeerde omstandigheden verzeild raken: Dus bijvoorbeeld het rijden met winterbanden terwijl het 15 graden Celsius is.
Of het rijden met een zomerband terwijl het 6 graden is met een hagelbuitje.

De volgende link spreekt boekdelen...... Ik denk dat 90% van Nederland al weer op zomerbanden stond...

http://nos.nl/artikel/2101411-ongelukken-op-a32-bij-heerenveen-na-zware-hagelbui.html

Eén ding is dus zeker: Met allweather-banden kan het weer u niet meer verrassen. En kan u in augustus met een gerust hart de Grossklockner oprijden als er boven hagel verwacht wordt.

Opvallend is dat de testen van bijvoorbeeld een blad als Autobild of Autoexpress een compleet ander beeld schetsen van de Allweather-band. Autobild en Autoexpress zijn juist buitengewoon positief.

Bedenk altijd dat een test uitgevoerd wordt door slechts enkele mensen, die mogelijk onder invloed staan van een bepaalde werkgever. De belangen van die werkgever zijn niet te onderschatten. Ik denk wel eens dat de ANWB onze bandenbranche aan het werk wil houden, waar op zich niks mis mee is, want geld moet tenslotte wel rollen in onze economie :-)

Het zou mooi zijn als de ANWB bovengenoemde testen extra gaat uitvoeren, zodat ze haar "extreme" keuze nog veiliger en geloofwaardiger kan onderbouwen. Florerende economie OK, maar niet ten koste van veiligheid.

Er zijn in het verleden veel bandenmerken geweest die niets in allweather-banden zagen. Ze vonden het geen goed alternatief. Diezelfde merken komen de laatste tijd alsnog met een allweather-band: Neem Michelin, neem Uniroyal (dat onder Continental valt nota bene!!!), neem Nokian, neem Firestone, neem.... enz.

Er zijn ook merken die al jarenlang geloofden in het principe (Vredestein, Goodyear). Vraag uzelf af of deze merken het al die jaren bij het verkeerde eind gehad hebben :-)

Tot slot nog even aandacht voor de bewering dat allweather-banden alleen geschikt zouden zijn voor "compacte tot kleine auto's". Vredestein maakt allweathers tot de maat 255/55/19. Speciaal voor SUV's :-))



***

Reactie van mark b arnhem:

Ik proef een kromme redenering ten faveure van allweatherbanden. Een allweatherband presteert minder bij extreme winterse omstandigheden. Bij zomerse omstandigheden presteren winterbanden al zo goed (in vergelijking met bij situaties met sneeuw of ijs) dat je net zo goed het hele jaar door op winterbanden kunt rijden. Het argument voor allweathers geldt daarmee ook voor winterbanden. Want autorijden is geen racesport. Of ben ik nou gek?



***

Reactie van Mathpauline2016:

mijn vraag is; hoeveel kosten deze sets banden



***

Reactie van Jos van der Drift:

Deze banden zijn gemiddeld een fractie duurder dan vergelijkbare zomerbanden. Het noemen van een bedrag lukt niet zonder te weten wat de specificaties zijn van de band. Maar op één van de websites van de bekende bandenbedrijven vindt u bij het selecteren van de juiste maat een prijsindicatie.



***

Reactie van Nipponcarlover:

Wij rijden al jaren op 4 seizoenbanden en merken ook dat de kwaliteit steeds beter wordt en het verschil tussen de 'echte' zomer en winterband kleiner, ik ben wel een rustige rijder, banden kunnen meer aan dan ik ooit zal bereiken. Zeker in Nederland is het een prima alternatief en scheelt wisselen. Natuurlijk heb je met 1 setje meer slijtage dan met 2 sets maar je hoeft er ook maar 1 te kopen.
Ooit, lang geleden, begonnen met 4 seizoen banden van Dunlop, later Goodyear, Vredenstein maar nu alweer 3 jaar met de Hankook 730 Optimo 4S/ XL in de maat 205//55/16 en heel eerlijk gezegd bevallen deze ons zeer goed, zijn stil, brandstofverbruik geen noemenswaardige afwijking, in de regen perfect,tijdens warmte niet het idee dat de auto gaat glijden enz. Prijs was t.o.v. de andere merken ook aangenaam. Het profiel van de band is mooi, net zoals de zijwangen.