Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Winterbandentest 2023/2024

Wij testen om jouw keuzeproces te vereenvoudigen

Zoeken naar een winterband kan een hele klus zijn dankzij het ruime aanbod. Wij informeren je met deze test gedetailleerd en objectief over welke eigenschappen je van een bepaalde band kunt verwachten. En welke tekortkomingen je voor lief moet nemen bij goedkopere alternatieven ten opzichte van (dure) toppers. Welke banden raden we aan en welke raden we af? Dit jaar hebben we de bandenmaten 205/60 R16H en 225/45 R17H getest.

Direct naar de resultaten

Waarom testen we banden?

Als je aan nieuwe banden toe bent, kun je niet eerst even een proefrit maken. En al had dat wel gekund, dan nog zou je daarmee niet het hele plaatje hebben. Hooguit kun je dan iets zeggen over aspecten zoals afrolgeluid en verbruik. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek of op sneeuw, dat wordt lastig te beoordelen. Het gevaar zit dan in het onopgemerkt blijven van een te lange remweg of te weinig grip. Totdat het in een noodsituatie ineens te laat is.


Veiligheid in noodsituaties, onder alle omstandigheden

Met onze bandentests proberen wij de banden voor je uit. Samen met onze internationale partners kopen wij (anoniem) hele stapels banden om te testen onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. We leggen hierbij grote nadruk op de prestaties en geboden veiligheid in noodsituaties. Denk aan een plotselinge file op een natte snelweg in de spits, waarvoor je vol in de remmen moet. Of een situatie waarin je op snelheid plotseling het stuur moet omgooien om iets of iemand te ontwijken. Er zal maar ineens een kind de (misschien wel besneeuwde) weg op rennen.

Wat willen we weten

Rijeigenschappen en veiligheid

Wij testen het hele scala van prestaties van de band onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Voor winterbanden gaat het dan om rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek.

Op nat wegdek testen we remmen, aquaplaning (zowel bij rechtuit rijden als in bochten), wegligging en zijdelingse grip, zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties. Op sneeuw testen we remmen en tractie, dus de grip bij het wegrijden en dan de rijeigenschappen en het weggedrag, dus de grip in bochten. Op ijs beperken we ons tot de remweg. Onze Midden-Europese winterbanden hebben op ijs toch niet veel tractie en zijdelingse grip. Voor goede grip op ijs heb je echt Nordic tires nodig, de banden voor Scandinavië,  die voorzien zijn (of kunnen worden) van spikes.

Milieu-eigenschappen

Naast rijeigenschappen en veiligheid beoordelen we ook de milieu-eigenschappen van een band. Dus welke impact of voetafdruk heeft de band op onze planeet. Onder milieu-eigenschappen vallen criteria als slijtvastheid van een band (hoe lang gaat hij mee). Ook beoordelen we de hoeveelheid vrijkomende slijtage deeltjes (die als micro-plastics langs de kant van de weg achterblijven). Verder vallen het gewicht en het verbruik van de band onder het blok milieu-eigenschappen, net als de afrol geluiden. Tenslotte wordt gekeken naar hoe duurzaam en milieuvriendelijk de band geproduceerd is. Bevat de band geen schadelijke stoffen? Of zitten er bijvoorbeeld nog van die uitsteekseltjes of haartjes aan de band (residu van het productieproces) die geen functie hebben, maar wel in het milieu terecht komen?

Eindoordeel

Het eindoordeel in onze test wordt opgebouwd uit 70% van het blok rijeigenschappen en veiligheid en 30% van het blok milieu-eigenschappen. Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.In de tabellen werken we met sterren:

  • 5 sterren: banden met op alle onderdelen een zeer goed niveau. Deze zijn we overigens nog nooit tegengekomen in de test.
  • 4 sterren: goed, deze banden kunnen we zeer aanraden.
  • 3 sterren: voldoende, deze banden zijn veilig en aan te raden.
  • 2 sterren: onvoldoende, deze banden raden we niet aan.
  • 1 ster: slecht (onveilig), deze banden raden we af.

Waarom winterbanden?

Zelfs als er sprake is van winterse gladheid, kun je met winterbanden nog veilig rijden. Zomerbanden bieden geen enkele grip bij sneeuw of ijs. Dan helpt zelfs het aanpassen van snelheid en volgafstand niet meer om veilig te kunnen rijden.

Naast zomer- en winterbanden zijn er vierseizoenenbanden, meestal allseasonbanden genoemd: een compromis waarmee je het hele jaar kunt rijden. Zonder bandenwissel dus. Deze band heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter of een winterband in de zomer. Maar hij heeft duidelijke tekortkomingen ten opzichte van het gebruik van een winterband in de winter en een zomerband in de zomer. 

We hebben gezien (tests uit 2020, 2018, 2016, 2014 en 2011) dat allseasonbanden beter werken in kleinere (smallere) bandenmaten, passend bij kleinere auto’s met bescheiden prestaties en een lagere snelheidscode. Bij grote, zware auto’s of auto’s met veel vermogen of een uitgesproken sportieve bandenmaat adviseren wij zomer- en winterbanden te gebruiken.

Wanneer bandenwissel?

Als de herfst zijn intrede heeft gedaan, wordt het tijd om de zomerbanden in te wisselen voor winterschoeisel. Plan die wissel tijdig om lang wachten te voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer de klok op wintertijd gaat (in 2023 op 29 oktober). Bij het ingaan van de zomertijd (in 2024 op 31 maart) wordt het weer tijd voor de zomerbanden. Liever zelf je banden wisselen? Zo doe je dat.

Welke bandenmaten hebben we getest?

Voor de test van dit jaar (2023/2024) hebben we de bandenmaten 205/60 R16H en 225/45 R17H getest. De eerste maat vinden we vooral onder de kleine SUV klasse. Voorbeelden zijn de Audi Q2, Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona, Opel Crossland X, Renault Captur, Seat Arona en Skoda Kamiq. Wij kozen als testauto voor de VW T-ROC

De andere band was altijd een sportieve maat uit de (grote) middenklasse maar vinden we tegenwoordig vooral onder het C-segment. Voorbeelden zijn de Audi A3, BMW 1-serie, Honda Civic, Hyundai i30, Kia C’eed, Opel Astra, Peugeot 308 en Renault Megane. Wij kozen als testauto de VW Golf VIII.

Testresultaten maat 205/60 R16H:
7 keer goed, 7 keer voldoende en 2 afraders

Van de 16 geteste banden behalen er 7 het eindoordeel goed (4 sterren). Vier van de 7 (Dunlop Winter Sport 5, Michelin Alpin 6, Goodyear Ultra Grip 9+, Continental WinterContact TS870P) hebben zowel op het blok rijeigenschappen en veiligheid (weegt voor 70% mee in het eindoordeel) als op het blok milieu-eigenschappen (weegt voor 30% mee in het eindoordeel) goed gescoord. De drie anderen (Hankook Winter i*cept RS3 W462, Bridgestone Blizzak LM005 en Firestone Winterhawk 4) scoren op milieu-eigenschappen wat lager (een voldoende in plaats van een goed niveau). Bij alle drie zit dat hem in de slijtvastheid, deze banden gaan wat minder kilometers mee.

Achter de 7 banden met een goed eindoordeel, komen 7 banden die tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) hebben op één of soms enkele testonderdelen. Het eindoordeel van deze banden komt uit op voldoende (3 sterren) en deze banden kunnen we aanraden. Twee banden scoren slecht op één of enkele testonderdelen omdat ze volgens onze normen en beoordeling onveilig zijn. Die krijgen het laagst mogelijke eindoordeel van 1 ster.

De toppers

Van de 7 toppers hebben de eerste 4 een duidelijk betere slijtvastheid. Maar er zijn meer verschillen en met een blik in de details (mogelijk na een doorklik op een band in de tabel) kun je een band kiezen die het beste bij jouw rijstijl en verwachtingen of eisen past. De Dunlop en de Michelin hebben erg fijne rijeigenschappen op droog wegdek. Denk daarbij aan stuurgevoel, nauwkeurigheid van sturen en mooi rechtuit lopen. Deze twee hebben ook de allerbeste slijtvastheid van de toppers. De Goodyear en de Continental zijn iets beter op nat. Op winters wegdek ontlopen de 4 elkaar weinig. Van de 3 andere 4 sterren banden scoort de Hankook echt heel goed op sneeuw en ijs terwijl de Bridgestone en de Firestone een heel hoog niveau op nat halen.

Het middenveld

De banden met 3 sterren hebben (lichte) tekortkomingen op één of soms enkele onderdelen. Afhankelijk van de eigen eisen aan en verwachtingen van een band kunnen daar heel interessante, voordelige, kandidaten bij zitten. De BF Goodrich en de Fulda scoren goed op droog en op winters wegdek en gaan lang mee. Alleen op nat wegdek is het niveau wat lager maar nog steeds voldoende. Door het aanpassen van snelheid en volgafstand op nat is dit een veilige en goedkopere optie dan de toppers. De Vredestein is op droog juist wat minder maar scoort goed op nat en op winters wegdek

Bedenk dat de groep 3 sterren banden aan te raden zijn en dat hier banden in zitten die waarschijnlijk heel goed bij je rijstijl en gebruiksomstandigheden passen. Voor wie maar weinig op de snelweg zit kan de Vredestein een goed alternatief zijn. Goed (en veilig) bij slechte weersomstandigheden. Bekijk de resultatentabel vooral met de eigen verwachtingen van en eisen aan een band in het achterhoofd.

Wat is de praktijk van een onvoldoende

Veel van de geteste banden in deze maat hebben tekortkomingen of zelfs een onvoldoende op rijeigenschappen op droog wegdek. Bij de banden die zwak (onvoldoende) scoren merk je dat ze op de snelweg niet mooi rechtuit lopen. Er zijn steeds kleine stuurcorrecties nodig. Als bestuurder heb je geen goed gevoel over de auto in het stuur. Bijvoorbeeld bij smalle rijbanen vanwege wegwerkzaamheden is dit inspannend. In een bocht merk je dat de juiste stuuruitslag niet direct te vinden is (omdat voor- en achterbanden niet harmonisch reageren). Je bent dan steeds een beetje heen en weer aan het sturen. In plaats van een mooie bochtstraal breng je dan steeds de auto een klein beetje uit balans. Dit gedrag is niet direct onveilig maar wel oncomfortabel en vermoeiend.

Als een band ook op het sub-onderdeel  “veilig weggedrag” onvoldoende scoort dan wordt het wel kritisch. In de praktijk merk je, bijvoorbeeld na een uitwijkmanoeuvre, dat er snel overstuur ontstaat, de band gaat glijden, de auto breekt uit en is niet eenvoudig te controleren. Pas als de glijfase van de band over is en er weer grip gevonden wordt kun je de auto controleren. In onze test beoordelen we hoe snel en hoe gemakkelijk de auto vanuit de slip weer te controleren is. Bij met name de Austone gaat dat niet goed, deze band krijgt op dit testonderdeel een onvoldoende op het rapport.

De Austone is ook op nat wegdek niet veilig. De band heeft maar heel weinig grip op nat en gaat snel glijden. Bij sturen ontstaat er heel snel onder- of overstuur en er is geen precisie waardoor de auto heel lastig te plaatsen is. De Lassa is op nat en ook op droog wegdek wel goed, maar gaat onderuit op sneeuw. Met deze band is het niet mogelijk veilig op sneeuw te rijden.

Tips bandenmaat 205/50 R16H

  • Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor de Dunlop, Michelin, Goodyear of Continental.
  • Wie lichte tekortkomingen (score voldoende in plaats van goed op slijtvastheid) voor lief wil nemen is goed af met de Hankook, Bridgestone of Firestone.
  • Wie optimale prestaties onder natte omstandigheden wil, moet de Goodyear, Bridgestone of Firestone hebben.
  • Voor wie lange levensduur in kilometers prioriteit heeft is de Fulda en daarna de Michelin of de Dunlop de beste keuze.
  • Voor wie prijs belangrijk vindt zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, adviseren wij de Barum of de Fulda. Bij prijs kijken we naar de combinatie van aanschaf, levensduur en verbruik.

Bekijk de tabel met de testresultaten van bandenmaat 205/50 R16H.

225/45 R17H winterbanden voor middenklassers

Het is al weer even geleden (2016) dat we deze 17” bandenmaat in de winterbandentest hadden. Van de 16 geteste banden zijn er 4 die op alle bepalende testonderdelen tenminste goed scoren en als eindoordeel tot 4-sterren (“goed en zeer aan te raden”) komen. Daarachter een grote groep van 11 banden die 3 sterren (“voldoende en aan te raden”) halen, zodat er een ruime keus is uit banden die we kunnen aanbevelen. Eén band komt niet verder dan 1 ster, die raden we af.

Wat is de praktijk van een goede score

Met een goede band stuurt onze VW Golf VIII testauto nauwkeurig en direct. De auto houdt mooi een vaste bochtstraal aan (geen correctie van de stuuruitslag nodig) en loopt ook mooi rechtuit (geen stuurcorrecties nodig). Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre laat de auto zich veilig en stabiel om de hindernis heen sturen. Banden die tekortkomingen op droog wegdek hebben lukt dit allemaal niet. Daar krijg je vaak het gevoel dat de auto telkens uit koers raakt. En in kritische situaties ben je behoorlijk met het stuur, de auto en de banden aan het vechten om alles weer te stabiliseren en te controleren om zo weer in de oorspronkelijke rijrichting te sturen.

Op nat wegdek en sneeuw worden dit soort verschillen tussen goed, tekortkomingen en zwak nog verder uitgelicht. Met een goede band kun je ook op nat of in de sneeuw tegelijkertijd remmen en sturen of versnellen en sturen. Bij banden met tekortkomingen merk je dat het combineren van dit soort langs- en dwarskrachten lastig gaat. Op het moment dat je remt voor een bocht worden er nog maar weinig dwarskrachten overgedragen en hoewel de band niet blokkeert kun je niet nauwkeurig insturen.

Welke banden zijn echt goed

Een goede band laat mooi afgestemde eigenschappen zien, dus een goed niveau op alle testonderdelen. In deze test 225/45 R17 test doen de Continental Wintercontact TS870, de Michelin Alpin 6, de Goodyear Ultragrip Performance+ en de Dunlop Winter Sport 5 dat. De onderlinge verschillen hier zijn marginaal. Het zal vooral een persoonlijke voorkeur zijn die hier de keuze bepaalt. Een foute keuze uit deze vier maken kan niet.

Lichte tekortkomingen voor lief nemen?

In de groep er achter veel banden met slechts lichte tekortkomingen die een prima (en goedkoper) alternatief kunnen zijn. De Bridgestone is echt heel goed op droog en op nat maar iets minder op sneeuw. De Vredestein is wel goed op sneeuw en ijs maar op droog juist wat minder dus kan een optie zijn voor mensen die niet veel snelweg rijden. Voor mensen die sneeuw wat minder belangrijk vinden kan de Semperit een optie zijn, ontzettend slijtvast dus een lange levensduur. Vind je prestaties bij slecht weer zoals regen en winterse gladheid juist heel belangrijk dan kan de Hankook een optie zijn.

Kostenaspecten

Als het gaat over de kosten, hebben we te maken met de aanschafprijs, de te verwachten levensduur en het brandstofverbruik. De gemiddelde aanschafprijzen hebben we in de tabel opgenomen. In de beoordeling per band (als je doorklikt op de naam van de band in de tabel en daarna nog eens doorklikt naar de extra gegevens) hebben we de te verwachten levensduur opgenomen. Het verschil tussen de beste uit de test op dit onderdeel (de Kumho met 64.000 km) en de slechtste op dit onderdeel (de Bridgestone met 36.000 km) is 28.000 km. Bij een jaarkilometrage van 15.000 km en het gebruik van zomer- en winterbanden gaat de Kumho dus 4 seizoenen (4 jaar) langer mee dan de Bridgestone.

Als we van alle banden de kosten per kilometer uitrekenen, opgebouwd uit aanschaf, levensduur en verbruik dan komen we als goedkoopste band uit op 0,62 cent/km en voor de duurste 2,52 cent/km. De goedkoopste is echter de Kormoran, die raden we af. Maar ook de Sava scoort met 0,91 cent/km prima. Andere goedkope opties zijn de Kumho en de Dunlop (beide 1,1 cent/km).

Tips bandenmaat 225/45 R17H

  • De beste banden uit de test (minimaal goede score op alle hoofdonderdelen) zijn de Continental, Michelin, Goodyear en de Dunlop.
  • Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid kan kiezen voor de Sava of Kumho.
  • Wie optimale prestaties op sneeuw en ijs wil kan het beste kiezen voor de Dunlop of Continental.
  • Wie optimale prestaties onder natte omstandigheden wil, moet de Hankook, Bridgestone of Continental hebben.
  • Voor wie minimale slijtage prioriteit heeft, is de Michelin, de Dunlop of de Kumho de beste keuze. Deze scoorden in onze test een te verwachten levensduur van meer dan 60.000 km.

Resultatentabel

Bekijk de tabel met de testresultaten van bandenmaat 225/45 R17H. Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd de eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Voor mensen die niet op wintersport gaan met de auto zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan op sneeuw. De scores op subonderdelen kun je zien als je doorklikt op een band in de tabel. Overigens kun je daar ook zien hoe wij al die verschillende scores hebben meegewogen in het eindoordeel. Vind je die weging eigenlijk wel logisch dan kom je uit bij onze toppers.

Trends, ontwikkelingen en ledenvragen

Door het langlopende (sinds 1973) en uitvoerige jaarlijkse bandentestprogramma kunnen we trends en ontwikkelingen monitoren en indien gewenst nader onderzoeken.

Slijttagedeeltjes banden en wegdek

Een van de trends van de laatste jaren is dat banden (net als auto’s) zuiniger, stiller én schoner moeten zonder in te boeten op veiligheid en rijeigenschappen. Schoner heeft daarbij betrekking op de hoeveelheid slijtagedeeltjes die vrijkomen gedurende de levensduur van een band. Vroeger werden banden gemaakt van rubber, een natuurproduct. Daarom was er weinig zorg over de berg afgesleten rubberdeeltjes aan de kant van de weg. Tegenwoordig maken we banden voornamelijk van synthetisch rubber, dat behoort tot de familie van kunststoffen. Er is dan ook een toenemende focus op slijtagedeeltjes van banden, vaak in context met microplastics of fijnstof.

Fijnstof en TRWP

Slijtagedeeltjes ontstaan in het contactvlak van band en wegdek en de op het wegdek liggende vervuiling (zand, stof, water). In vakliteratuur wordt gesproken over tyre and road wear particles: TRWP. Onderzoek laat zien dat maar 2 tot 5% van deze deeltjes als fijnstof het luchtruim in gaat. De rest belandt aan de kant van de weg, spoelt met regen weg en komt uiteindelijk in oppervlaktewater (rivieren en oceanen) en in de bodem terecht.

Hoeveelheid slijtagedeeltjes per band

De hoeveelheid slijtagedeeltjes van banden die jaarlijks in het milieu terechtkomt, is voor de EU becijferd op 500.000 ton per jaar. Het is belangrijk dat dit de komende jaren sterk vermindert en hierin ligt een belangrijke rol voor bandenfabrikanten.

Bij de ene band ligt de slijtage op 70 g/1000 km, bij een andere band is het 160 g/1000 km of meer (per 1.000 kg voertuigmassa). Bij de slijtagetest geven we aan en beoordelen we hoeveel slijtagedeeltjes per band vrijkomen. Zo kunnen we leden de weg wijzen naar schonere banden en bandenfabrikanten motiveren banden schoner te maken. 

Levensduur van een band

De levensduur van een band wordt beïnvloed door de slijtvastheid en de profieldiepte nieuw. Het toepassen van minder profieldiepte in combinatie met een slijtvaste compound (het rubbermengsel) is een manier om te zorgen dat er minder slijtagedeeltjes vrijkomen. Dit gebeurt in toenemende mate. Het is ook een beproefde methode om een band zuiniger te laten rollen.

Profieldiepte en ledenvragen

Regelmatig krijgen we ledenvragen die gaan over de profieldiepte van net nieuw aangeschafte banden. Mensen zien of meten veel minder profiel bij nieuwe banden dan ze gewend waren en twijfelen of de banden wel echt nieuw zijn. En de rubberen haartje die ze gewend waren bij een nieuwe band ontbreken. Dat klopt en dat is ook goed, zie hieronder. Bij onze testresultaten (zichtbaar als je doorklikt op de naam van een band in de tabel) nemen we de geteste te verwachten levensduur van de banden op. Dikwijls is die, ondanks minder profieldiepte nieuw, zeker niet minder dan vroeger.

Rubberen haartjes

Vaak hebben nieuwe banden een soort rubberen haartjes boven op de band. Deze uitsteekseltjes zijn een overblijfsel van de productie en hebben verder geen functie. Ze zijn ook extra synthetisch rubber (plastic) dat in het milieu terechtkomt. Wij willen dat bandenfabrikanten het na de productie direct verwijderen. Die laten het echter liever zitten omdat consumenten anders denken dat het geen nieuwe band is.

Daarom nog maar eens zwart op wit: een nieuwe band zonder uitsteekseltjes is echt helemaal nieuw én beter voor het milieu.

Te duur en weinig waarde

We zijn gestopt met het standaard uitvoeren van de hogesnelheidsproef. Dit was een heel duur testonderdeel met, gezien de Nederlandse snelheidslimieten, ook weer niet zoveel toegevoegde waarde. We zullen dit onderdeel alleen nog uitvoeren als er bijzondere omstandigheden zijn of er anderszins aanleiding voor is.

Hoe hebben we getest?

Tips bij het kiezen van banden

  • Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd je eigen verwachtingen van en eisen aan een band; voor mensen die niet op wintersport gaan met de auto zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan die op sneeuw.
  • Resultaten van een bepaalde band in de ene bandenmaat zijn niet één op één te vertalen naar een andere bandenmaat. De rubbersamenstelling kan anders zijn en soms werkt een bepaald loopvlak in de ene bandenmaat beter dan in de andere. Vergelijk het maar met een afbeelding die je op een kopieerapparaat verkleint of vergroot. Soms gaan er details of scherpte verloren. Op anwb.nl/winterbandentest zijn ook resultaten van andere bandenmaten, uit voorgaande jaren te vinden. 
  • Voor winterbanden is een goede weerstand tegen aquaplaning belangrijk omdat het ook bepaalt hoe goed er omgegaan kan worden met de natte sneeuwpap die op de weg ontstaat na strooien en/of dooi. Om veilig te kunnen rijden door deze natte sneeuwpap is minimaal 4 mm profieldiepte nodig.
  • Doe voor winterbanden rustig aan met de snelheidscode. Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/u en W – tot 270 km/u) inboeten in de sneeuw. Door te kiezen voor T (tot 190 km/u) of H (tot 210 km/u) kom je verder in de sneeuw.
  • Bij allseasonbanden heb je die keuze eigenlijk niet, dan is het met oog op de zomerse periode beter de voorgeschreven snelheidscode van de auto aan te houden.
  • Wie optimale prestaties in zomer én winter wil, is het best af met een combinatie van goede zomer- en winterbanden.
  • Wie met één set het hele  jaar door wil, kan kiezen voor allseasonbanden. Maar wees je dan wel bewust van de nadelen of tekortkomingen. Het wordt aangeraden ook allseasonbanden minimaal eens per jaar van voor naar achter te wisselen, in verband met gelijkmatige slijtage.
  • We hebben gezien (tests uit 2020, 2018, 2016, 2014 en 2011) dat allseasonbanden beter werken in kleinere (smallere) bandenmaten, passend bij kleinere auto’s met bescheiden prestaties en een lagere snelheidscode.
  • Allseasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de zomer- en winterbanden. Bij zowel hoge (25 tot 300C) als lage (-10 tot -150 C) temperaturen nemen de prestaties snel af. Dit is iets om rekening mee te houden bij zowel aanschaf als in gebruik (rijstijl, snelheid, volgafstand aanpassen).
  • In een vlak land als Nederland met relatief milde winters en weinig sneeuwdagen zijn de met 3 sterren geteste allseasonbanden een veilig alternatief voor winter- en zomerbanden.
  • Veel van de eigenschappen van een auto die we belangrijk (korte remweg bij noodstop) of juist irritant vinden (bij rechtuit rijden continu kleine stuurcorrecties nodig), hebben een oorsprong in de banden. Kijk voor de aanschaf van banden goed naar de eigen wensen, rijstijl en gebruik. Veel allseasonbanden hebben forse tekortkomingen ten opzichte van zomerbanden onder de meestvoorkomende rijomstandigheden, bij droog en bij nat weer. Als je op voorhand al weet dat je vaag sturen of weinig grip vervelend vindt, begin er dan maar niet aan.
  • Reken voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden op de periodes april en oktober. Als je de banden laat wisselen, plan dan tijdig een afspraak in. Ingang van de zomer- en wintertijd is een makkelijk ezelsbruggetje.

Vragen over banden en de winterbandentest?

Stel je vraag op het ANWB Expertplatform.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop auto-artikelen 

Van poetsmiddelen tot fietsendrager en veiligheidshesje tot zonnescherm en meer! Shop hier alles voor in en op je auto!

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.