Stikstofbanden fabel of waar
Vraag gesteld door Ruud Dankelman op 1 september 2015
Wat zijn de voordelen en nadelen van stikstofbanden.
Ik weet dat ze beter op druk gehouden worden.
Wat ik wil weten is b.v. zuiniger? veiliger? minder geluid? comfortabeler?
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertBij de ANWB is geen wetenschappelijk onderzoek bekend naar de (door garages en ketens gecommuniceerde) voordelen van met stikstof gevulde banden. Banden gevuld met stikstof zouden hun spanning langer behouden. Stikstof is een prima middel om banden mee te vullen, maar dat banden gevuld met stikstof langer hun spanning behouden dan banden gevuld met lucht hebben wij nog niet zien aangetoond.
Bij spanningsverlies van een band spelen een aantal factoren een rol. Vooral het rijgedrag is van invloed: bij het raken van een stoeprandje of verkeersdrempel zal door de vervorming van de band inhoud ontsnappen, ongeacht of het lucht of stikstof is. Het belangrijkste is dat de bandenspanning geregeld wordt gecontroleerd en dat indien nodig de band weer op spanning wordt gebracht. Dat kan uitstekend met lucht, dat overigens al voor circa 78% uit stikstof bestaat.
Verbruik, geluid en comfort van een band wordt niet bepaald door het middel waarmee de band is gevuld. Wel zitten er tussen banden onderling verschillen op dat gebied. Daarom testen wij jaarlijks zowel zomer- als winterbanden en publiceren de resultaten op anwb.nl.
Reacties
H. Scheeringa
Auteur - 8 september 2024
Een goed en uitgebreid antwoord. Ik kom toevallig op deze site. Ik ben nodig even benieuwd naar het zgn ‘koelmiddel’ wat je in de band hebt gedaan? Kun je daar iets meer over zeggen?
***
Reactie van Ruud Dankelman:
Wat is juist wilde weten wordt niet beantwoord. Wat betreft bandenspanning wist ik al. Dus nogmaals de vragen:
Wat ik wil weten is b.v. zuiniger? veiliger? minder geluid? comfortabeler?
***
Reactie van Erik Jan de Jong:
Het verbruik, geluidsproductie en het veercomfort van een band worden niet bepaald (beïnvloed) door het middel waarmee de band is gevuld.
***
Reactie van ILS3:
Beste, mss laat maar toch...
Het idee zou zijn dat stikstof minder snel door je band naar buiten gaat dan zuurstof en dat daardoor je band langer op spanning zou blijven.
Dit idee is echter fout.
Gewone lucht bestaat uit ongeveer 80% stikstof en 20% zuurstof (ff kort door de bocht). Stel dat je je band vult met lucht, dan heb je dus 80% stikstof in je band zitten (zomaar, gratis!) en 20% zuurstof.
ALS zuurstof inderdaad sneller naar buiten zou lekken, dan zou na een tijd alle zuurstof uit je band weg zijn en de stikstof er nog inzitten. De 20% die dan is weggelekt vul je terug aan met lucht. 80% van die lucht die je bijvult is echter stikstof en 20% is zuurstof. Doch je vult maar 20% van de inhoud van je band aan. Je ziet dat na die eerste vulbeurt 96% van je band gevuld is met stikstof en 4% met zuurstof.
Na een tijdje is die 4% zuurstof terug weggelekt; die vul je weer aan met lucht, na die tweede keer bijvullen zit er al 99,2% stikstof in je band en nog maar 0,8% zuurstof.
Je band is na twee keer bijvullen al bijna volledig met stikstof gevuld en dat zonder de meerprijs die men rekent voor het vullen van je banden met stikstof
Het voordeel aan het vullen met stikstofis, dat stikstof droog is. Er zit 0% waterdamp in en dit in tegenstelling tot gewone lucht, hangt af van de installatie.
Die waterdamp kan, als het afkoelt tegen de koude velg, condenseren en zo roestvorming veroorzaken.
Doch roestvorming op het deel van de velg die IN de band zit lijkt me geen probleem te vormen.
Wat betreft dat geluid, temperatuur is een probleem bij banden, rubber wordt zacht en gaat zo het rolgeluid doen toenemen. Door met de juiste spanning te rijden kan 1 tot 2 decibel aan wegverkeerslawaai worden verkomen. Lagere bandenspanning of hoge bandentemperatuur doet de rolweerstand toenemen. Geeft grotere slijtage van je banden en hoger verbruik van je voertuig.
Om dit te verhelpen heb ik zelf een product in mijn banden zitten welke mijn band koelt en,belangrijk!, geen onbalans geeft bij hoge snelheden. (ook al is de max 120km/h, ik rij ook in Duitsland :) )Tevens blijft mijn band op druk zonder te hoeven bijvullen, de lucht wordt erdoor in de band gehouden.
Mijn verbruik is van 5.6l/100km naar 5.1l/100km gedaald en dit zonder mijn rijgedrag aan te passen. Echter hier wil ik er geen reclame voor maken gezien dit hier niet de bedoeling is.
mss is dit een antwoord op uw vraag?
Deel deze pagina