Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Weigering reparatie garantie

Vraag gesteld door Richard939 op 26 augustus 2016

Sinds juni ben ik de trotse eigenaar van een Mito 1.3JTDM, helaas heb ik hier geen vliegende start mee kunnen maken.
Ik zal proberen hieronder het probleem te omschrijven:

In de 1e, 2e en 3e versnelling ervaring ik geen bijgeluiden, de auto rijdt prima.
Zodra ik doorschakel naar de 4e versnelling en 5e versnelling met optrekken ervaar ik ook geen problemen.
Echter, als ik de auto in de 4e versnelling zet en hier tussen de 50 en 60 rijdt met constant gas(dus niet optrekken), dan hoor ik een eigenaardige rammel/tik.
Dit voel ik dan ook heel licht in het gaspedaal, het klinkt als iets van metaal en ik ben bang dat dit uit de versnellingsbak komt.
Hetzelfde probleem treedt op in de vijfde versnelling tussen de 60 en 70, bij hogere snelheid/toeren hoor ik het geluid niet meer.

Ook lijk ik het geluid te horen bij het uitrollen bij een stoplicht in de 4e versnelling, zodra ik tussen de 1000 en 1300 toeren kom.
Zodra ik de koppeling indruk is het geluid gelijk weg.

De auto is hiervoor onder garantie bij de garage geweest, zij hebben de versnellingsbak olie vervangen en geven hierbij aan dat de kous af is.
Er zou immers geen probleem zijn en ik zou maar hoger in toeren moeten gaan rijden.
De garage weigert dan ook het probleem te repareren, zij geven aan dat het een producteigenschap is.

Op de auto zit 6 maanden garantie, wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een bijgeluid vanuit vermoedelijk de transmissie bij uw Alfa MiTo.

Het verschijnsel heel specifiek voor de MiTo ken ik niet. In het algemeen zijn versnellingsbakproblemen niet helemaal vreemd voor de generatie auto's die dankzij de turbo veel koppel hebben bij een laag toerental. In dit geval bereikt de betreffende MiTo z'n maximale koppel van 200 Nm al bij 1500 toeren en je kunt je afvragen of de versnellingsbak dat wel als prettig ervaart. De schakelindicator doet vaak ook een duid in het zakje om de berijder vooral te sommeren zo snel mogelijk op te schakelen voor een zo laag mogelijk toerental. Allemaal in het teken van een gunstig verbruik dus lage co2 uitstoot.