Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Uitlezen van Opel Vectra 1.8

Vraag gesteld door Marco Huppertz op 19 november 2017

Heb vanmiddag mijn Opel Vectra B 1.8 16v laten uitlezen en volgende kwam naar buiten

Rem(ABS-Bosch 430- geen Antislipregeling)
C0121 Kleprelais ABS

Klimaatregeling
55 Vervang elektronische regelaar (ECU)
26 Interne ventilatormotor niet aktief

Geeft ook telkens aan Oliepeil controleren alhoewel het olie peil tussen min. en max in ligt
ABS lampje gaat ook geregeld aan
Tot 3 x aan toe is de snelheidsmeter uitgevallen , maar naar een ca 20 sec is hij er weer.
Is er iemand die dezelfde problemen heeft gehad en wat er aan gedaan kan en moet worden.

Gr Marco

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

lijkt op mijn probleem- ik kan een renault megane uit 2008 met 144.000 km op de teller kopen maar de verkoper meldt mij de volgende historie: Die heeft in 2 maanden tijd de volgende kosten gemaakt op basis van reparaties die werden geadviseerd op basis van uitlees gegevens nadat op de snelweg bleek dat de trekkracht van de motor haperde en de snelheid terug viel: systeem volledig nagemeten - druk was te laag- ; de brandstof opvoerunit vervangen-krukassensor vervangen ivm afwijkend signaal- multiriem vervangen ivm scheuren-.kosten totaal € 400.
5 dgn later gaat lampje motor weer branden- auto laten doormeten- reset uitgevoerd. daarna ging lampje weer branden- gewacht tot afspraak kleine beurt eind september- 10 dgn later start motor niet meer- accu vervangen€ 120. bij beurt blijkt dat lampje gaat branden omdat de katalysator niet goed werkt. 3 wkn later katalysator en lambda-sonde vervangen- kosten € 500. 10 dgn later gaat lampje weer branden. verkoper is bang dat er weer iets voor veel geld moet worden vervangen en wil verkopen. Is het zinvol zo'n auto te kopen of om eerst weer te laten testen op de oorzaak van het branden van het lampje?



***

Reactie van Jos van der Drift:

U vraagt de oorzaak kan zijn van de genoemde problemen.

Er zijn verschillende storingen gesignaleerd waarbij ik als eerste de verschillende massapunten van zou controlleren. Bij deze generatie Opel was een gebrekkige massa nog weleens een oorzaak van verschilende storingen.

De ABS storing waar de betreffende code aan gerelateerd is zou best de ABS module kunnen zijn. Er zijn verschillende bedrijven die deze modules repareren en dat is een duidelijk signaal van een veel voorkomende storing. Maar omdat er óók een wegvallend signaal is van de snelheidsmeter, een onterecht brandend oliepeillampje én een storing aan de klimaatregeling, verdenk ik toch ergens een slechte massa.