Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe lang mag een reparatie aan mijn auto duren?

Vraag gesteld door michielvanginkel op 30 mei 2018

Op 17 januari j.l. kocht ik een auto (Corsa 1.0, bj. 2008) bij een garagebedrijf. Deze auto is in de eerste maand een keer of 3 terug geweest vanwege storingen in het motormanagment. Op 25 maart kwam ik op de snelweg stil te staan met een doorgeslagen koppakking. Wegenwacht gaf aan dat de mate van borrelen in het koelsysteem aangaf dat de koppakking al langer lek moet zijn geweest en nu was doorgeklapt. Op 29 maart is de auto door de verkopende garage opgehaald, waarbij werd vastgesteld dat zowel kop als onderblok kromgetrokken waren en dat er een andere motor in moest. Die reparatie is tot op heden niet uitgevoerd. Er is een motorblok opgehaald, maar nog niet in elkaar gezet en nog niet geplaatst.
Wat mag ik na dik 2 maanden verwachten? Auto had geen bovag-garantie (want 'te goedkoop'). Wat zijn mijn rechten? Ik wil mijn auto terug, want ik maak nu enorm veel dubbele kosten, want ik moet toch op mijn werk komen...

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op 17 januari 2018 bij een garagist een gebruikte Opel Corsa gekocht. De auto is geleverd zonder garantie. Na 2 maanden blijkt de koppakking lek met alle gevolgen van dien. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Indien u een gebruikte auto koopt, dan heeft u niet te verwachten dat binnen twee maanden na levering de koppakking lek gaat. Nu dit wel het geval is, voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst (art 7:17 BW).

Omgekeerde bewijslast
Wanneer een dergelijk gebrek zich binnen zes maanden na levering voordoet, dan is het aan de verkoper (autobedrijf/dealer) aan te tonen dat het gebrek bij levering van de auto afwezig was (art 7:18 lid 2 BW).

Kosten herstel
Wanneer er sprake is van non-conformiteit, dan komen de reparatiekosten voor rekening van de verkoper (art 7:21 lid 2 BW).

Voor een beroep op conformiteit dient u zich te allen tijde te wenden tot de verkoper.

Voor het stappenplan klachten na aankoop verwijs ik u naar onze website.