Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting in eens kapot, kan ik dit verhalen op de dealer?

Vraag gesteld door MizzMay op 27 december 2017

Vorige week zaterdag kapte mijn auto er ineens mee, ANWB gebeld en die constateerde dat de distributieketting van mijn auto kapot was, of gedeeltelijk, er ontbreken wat tandwieltjes ofzo, hij is dus niet gheeel gebroken. Auto is gelukkig keurig versleept door de ANWB naar mijn huisadres.
Vandaag naar de Peugeot dealer geweest (had de auto niet bij me want moet versleept worden) met als antwoord: we moeten eerst de ketting vervangen (kosten rond de 500 euro) en dan kijken of er niet meer schade is en zo ja dan wordt het een dure kwestie.

Auto is uit januari 2011, Peugeot 206 plus, ik heb hem 2e hands gekocht bij Peugeot dealer in 2014, auto heeft nu 95.000 op de teller altijd jaarlijks in onderhoud geweest bij Nefkens Peugeot. Auto is altijd normaal gebruikt (woon -werkverkeer en wat langere afstanden in Nederland).
Hoe kan zo'n ketting ineens kapot gaan? Nooit iets raars gehoord.
Ik heb gelezen dat een distributieketting normaliter een 'autoleven' mee kan, vervanging zou moeten bij 150.000 km of 10 jaar. Kan ik dit verhalen bij de dealer?
Ook vraag ik mij af of die ketting echt eerst vervangen moet worden en dat ze dan pas kunnen bekijken of er geen verdere schade is aangericht, kunnen ze dat niet eerst bekijken ik ben anders zo wie zo al 500 euro lichter.

Met vriendelijk groet, MizzMay

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft problemen met de distributie van uw Peugeot.

U geeft helaas niet aan welke motor er in uw auto zit.

Kunt u aangeven welk motortype er in uw auto zit ?

Benzine, diesel, cilinderinhoud, vermogen en indien mogelijk motorcode.



***

Reactie van MizzMay:

Hallo Leo, dank voor de reactie, hier de aanvullende gegevens:
* Benzine
* Motornummer: TU3AE5
* 1360cc/75kw
Is dit zo voldoende?



***

Reactie van MizzMay:

Goede middag, het schijnt dat de auto een distributieriem heeft en geen ketting.




***

Reactie van Jos van der Drift:

De onderhoudsinterval voor deze distributieriem is inderdaad 150.000 km of 10 jaar, uiteraard wat het eerst van toepassing is. Deze vervangingstermijn is preventief bedoelt om breken en vaak ernstige motorschade te voorkomen. U moet dus zeker de betreffende dealer hierover aanspreken.

Ik zou me kunnen voorstellen dat u hooguit slechts een klein deel van de distributie kosten voor uw rekening zou kunnen nemen maar zeker niet de eventuele vervolgschade. De auto is dealer onderhouden en heeft het betreffende onderdeel de minimaal te verwachten levensduur dus niet gehaald. Daar moet u de leverancier voor aansprakelijk stellen. Dat is in dit geval uw leverende dealer ten tijde van de transactie in 2014 waar vervolgens ook al het onderhoud heeft plaatsgevonden.