Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen met Volkswagen Passat Diesel na update. Zijn deze klachten herkenbaar?

Vraag gesteld door Noaline op 4 september 2017

Vorig jaar november heb ik mijn Volkswagen op advies van de garage laten updaten. Volgens mijn garage een puur software-matige ingreep die verder geen gevolgen zou hebben op het rijgedrag van de auto.
Afgelopen juli heb ik mij bij de garage gemeld omdat de auto na het doorschakelen naar een hogere versnelling begon te trillen. Nadat ik er dan zo'n 10 kilometer mee had gereden en de wagen was warmgelopen, verdween het trillen.
Volgens de chef-werkplaats lag dit aan de licht-gecupte banden.
De afgelopen week begon de auto na het opschakelen echter steeds erger te trillen. Met name nadat hij een nacht stil had gestaan. In de veronderstelling dat het aan de banden zou liggen hebben we er nieuwe banden op laten leggen. Het trillen bleef en wordt zelfs erger. De wagen trilt nu ook af en toe als er al een stuk mee gereden is.
Ik heb mij wederom met deze klachten bij de Volkswagen-garage gemeld. De chef-werkplaats heeft ermee proef gereden en de wagen is in de garage gecontroleerd op speling van de homokineten etc. Daar zijn geen problemen gevonden. Volgens de chef-werkplaats kunnen de klachten "vanalles" zijn maar hij acht de kans het grootst dat het om "een of meerdere dieselinspuiters" gaat. Het probleem is volgens de garage dat er geen lampje gaat branden waardoor de boordcomputer geen probleem aangeeft.
Volgens hem kan het geen kwaad met de wagen te rijden en loop ik geen gevaar op de weg. Ik kan wegens de drukke reparatie-agenda pas over 6 weken (!) voor een verdere inspectie, het uitlezen van de boordcomputer en een eventuele reparatie terecht.
Er werd met geen woord gerept over het feit dat de klachten eventueel gerelateerd kunnen worden aan de software-update.
Nu heb ik op internet een paar situaties gelezen waar bij soortgelijke klachten (na een software-update) wordt aangeraden de diesel-inspuiters te vervangen. Bovendien lees ik dat het vermogen van de wagen zomaar kan wegvallen waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Wie herkent de klachten van het trillen en stokken van de wagen na het opschakelen naar een hogere versnelling? Vooral nadat hij een nacht heeft stilgestaan en nog niet is warmgelopen? Hadden deze klachten te maken met de "diesel-inspuiters" en zijn de klachten na reparatie hiervan verdwenen?
Of wijzen de klachten / symptomen eerder op een kapotte EGR klep?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een technische klacht over uw VW Passat en vraagt zich af over er een relatie is met de sjoemelsoftware update.

Er bereiken ons vaker berichten over klachten na de sjoemel software update. Echter in verreweg de meeste gevallen meteen óf kort na de update. Uw klacht is ruim 'n half jaar na de update ontstaan en is het minder aannemelijk dat het daar iets mee te maken heeft. Dergelijke klachten kunnen inderdaad EGR gerelateerd zijn maar hoeft niet altijd in verband gebracht te worden met de update. Ook vóór het hele sjoemel schandaal was EGR géén onbekend verschijnsel bij bepaalde VAG modellen.

Het geplande garagebezoek ligt inderdaad wel erg ver weg. Hopelijk levert dat uiteindelijk wel een juiste diagnose op. Misschien wilt u dat via deze topic delen met graag óók de vermelding van het bouwjaar van de auto. Vooral om in te schatten of u een dergelijk gebrek wel mag verwachten. Misschien kunnen we daar dan nog verder over adviseren.



***

Reactie van Noaline:

Mijn Volkswagen Passat was afgelopen juli 3.5 jaar oud, wordt in december 4 jaar. Het is onze vierde auto van het concern Volkswagen/Audi en onze derde Passat. Met deze wagens is nooit iets bijzonders aan de hand geweest terwijl we ze meestal van het 4e tot 9e of zelfs 10e jaar hebben gehad. Voor ons stond het dus vast dat het weer een Passat zou worden. Hoewel je met een auto natuurlijk altijd pech kunt hebben hadden we daar niet echt op gerekend. In ieder geval hoop ik dat we de oorzaak snel kunnen achterhalen omdat ik nu niet met een plezierig gevoel in deze wagen rijd.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Dank voor uw bericht. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke diagnose, ook gezien de leeftijd van de auto. Uw Passat is te jong voor buitensporige gebreken. Wij willen u graag aanvullende hierover adviseren wanneer de dealer de klacht heeft weten te traceren.



***

Reactie van Hans Hellingman:

Ik heb een Passat 1.6 TDCI uit 2010. De klachten na de dieselupdate die Noaline beschrijft herken ik. Als de motor nog koud is en je rijdt bij een constant laag toerental (bijv. 50 in de 4e versnelling of 75 in de 5e versnelling) dan voel je een lichte trilling uit de motor komen. Lijkt mij niet goed voor de verstuivers. Bij mij is ook het brandstofverbruik gestegen na de update (minstens 5%). Inmiddels is twee weken geleden de EGR klep na een storing onder garantie vervangen. Ik hoopte dat de klachten van de update hiermee ook opgelost zouden zijn. Helaas is het tegendeel waar: de klachten zijn veel erger geworden. Het rijgedrag bij koude motor is erger geworden. De auto houdt zelfs in na overschakelen. Ook is het brandstofverbruik sterk toegenomen (15%).



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik hoop dat u de dealer nog kunt overtuigen van het veranderde rijgedrag. Bij een gestegen brandstofverbruik of afgenomen motorische prestaties zal de importeur de schouders ophalen. Uit eerdere onderzoeken is immers gebleken dat er na de update geen verschillen konden worden opgemerkt waar Pon graag naar verwijst. Maar duidelijk inhouden lijkt me toch een gebrek waar u uw dealer op moet kunnen wijzen.