Olieverbruik nadat thermostaat is ingebouwd
Vraag gesteld door Robert Wijk op 13 april 2015
Ik heb 3 maanden geleden een Audi A3 2002 automaat gekocht voor € 5.000,- met 140.000 kilometer op de teller. Er mankeerde van alles aan. Ik heb er zelf een nieuwe accu in gezet. Het linkerraam is vervangen.
Ook bleek de thermostaat het niet te doen. Er is een nieuwe thermostaat in gezet, maar wel een thermostaat voor een versnellingsauto. Dit hebben ze zo opgelost dat de thermostaat toch werkt.
Voordat de thermostaat er in gezet is lekte de auto geen olie van betekenis. Daarna veel. Ongeveer 1 liter op 300 kilometer. Ook is er nu smudge in de oliedop. Dit was daarvoor niet. Ik heb geen witte of zwarte rook uit de uitlaat. Ik zie ook geen duidelijke lekken op of onder de motor. Er is geen olie in de koelvloeistof.
Ik vermoed dat er een fout is gemaakt bij het inzetten van de thermostaat.
De garage waar ik het heb gekocht raad mij aan een nieuwe motor in de auto te laten zetten. Hij wil daarvoor rekenen € 800,- ex BTW en € 130,- ex BTW voor de distributieriem. Hij geeft aan hiermee coulant te zijn door zelf de inzetkosten voor zijn rekening te nemen. Ik vind dat onredelijk omdat ik hiermee naast de € 5000,- nog weer extra kosten zou maken voor een auto die het vanaf het begin goed had moeten doen.
Ik kwam er recentelijk achter dat de dealer een slechte naam heeft.
Ik heb 2 vragen:
1. Kan het zijn dat er een fout is gemaakt bij het inzetten van de thermostaat wat het olielekken verklaart en waardoor er een goedkope oplossing is voor het olielekken?
2. Ik voel me behoorlijk opgelicht door de dealer waar ik de auto heb gekocht omdat ik voor € 5.000,- mag rekenen op een auto die de komende 2 jaar rijdt zonder bijzondere problemen. Kan de ANWB mij helpen deze oplichting aan te pakken?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertEen thermostaat kan niet de directe oorzaak zijn van het verlies aan olie. U meldt dat u geen uitwendige lekkage hebt kunnen ontdekken, waardoor de conclusie moet zijn dat de motorolie inwendig verbruikt wordt. Wat er daadwerkelijk aan de hand is met de motor is zo op afstand niet helemaal concreet vast te stellen. Een feit is dat er sprake is van sludgevorming en in combinatie met het olieverbruik van 1l op 300 km gaat de eerste gedachte uit naar een koppakking of cilinderkop probleem. De link met de thermostaat is dan wel reëel. Misschien is de motor 'n keer oververhit geraakt door een defecte thermostaat? De thermostaat moest vervangen worden maar wat was er mis mee? Nogmaals, de motor zou getest moeten worden op inwendige lekkage. Pas dan kunt u de volledige balans op maken wat er allemaal mis is en was voor eventuele vervolgstappen. Voor juridisch advies kunt op dit platform aan een juridisch expert vragen hoe te handelen.
Deel deze pagina