Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Heb VW Touran 1.6 TDI met blue motion technology en met mototype EA189.

Vraag gesteld door cbeijen op 31 januari 2017

Deze wil men repareren door de sjoemelsoftware te vervangen en een stromingsrooster te monteren.
Mijn vragen zijn:
a. Blijven het vermogen en het koppel hetzelfde en blijft het verloop van het koppel hetzelfde
b. Blijft het brandstofverbruik hetzelfde, mede omdat dit een blue motion uitvoering is.
c. Hebben deze wijzigingen gevolgen voor het slijtageproces van de motor
d. Zal door deze wijzigingen de geluidsproductie van de dieselmotor toenemen of wordt de motor rauw, zoals vroeger de pompdieselmotor
e. neemt de kans op schade aan de motor toe.
Ik zie met belangstelling uit naar uw antwoorden
Met vriendelijke groet

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de recall van uw VW Touran 1.6 TDI i.v.m. de aanwezige sjoemelsoftware.

De 2.0 liter motoren zijn stapsgewijs aangepast. Eigenaren van een auto met een 1.2 liter dieselmotor konden later een uitnodiging verwachten om naar de garage te komen. De 1.6 liter motoren zijn als laatste voor de recall in aanmerking gekomen.

De aanpassingen die Volkswagen al eerder heeft doorgevoerd aan auto’s met 1.2 en 2.0 liter motoren die van sjoemelsoftware waren voorzien, blijken nauwelijks effect te hebben gehad op het brandstofverbruik, de stikstofuitstoot en het motorvermogen, constateert de FIA na een steekproef. De verwachting was dat op basis van deze indicatieve testresultaten voor uw 1.6 liter motor er mogelijk ook géén nadelige gevolgen te verwachten waren als je de illegale software laat verwijderen. Inmiddels heeft onze Duitse zusterclub ADAC recent de testresultaten van de 1.6 versie gepubliceerd met feitelijk dezelfde conclusie als de eerder genoemden motorversies. Waar het onderzoek echter niet op gericht is of er eerder kans is op motorschade, een versneld slijtageproces en een minder duurzaam motorkarakter. Mogelijk dat dergelijke onderzoeken nog volgen maar daar is vooralsnog niets definitiefs over bekend.

Zie aanvullend de ADAC 1.6 TDI test.