Speling differentieellager Seat AlteaXL bij 79.330 km
Vraag gesteld door TonDuiker op 27 februari 2016
Vorig jaar april een Seat AlteaXL gekocht, 63000 km op de teller, bouwjaar 2008. Nu, nog geen jaar later, bij km stand 79330, lekkage versnellingsbakolie langs keerringen aandrijfassen. Dit blijkt te komen door speling op het lager van het differentieel. Advies is revisie versnellingsbak, kosten ongeveer € 1500.
Uit de opmerkingen van de garage (Bovag), die contact heeft gehad met het bedrijf dat de revisie uitvoert, komt dit vaker voor bij relatief lage km standen bij Seat (Altea), maar ook VW die dito bakken gebruiken.
Dit roept bij mij de volgende vragen op:
- is dit mankement bij deze auto/model inderdaad vaker voorkomend voor zover bekend?
- Mag dit al voorkomen bij een dergelijk lage km stand? (Heb in totaal met diverse wagen ruim 400.000 km gereden, met auto's tot 270.000 km, nooit meegemaakt)
- is ook bekend of Seat hierin tegemoet moet/kan komen, of dit in het verleden al gedaan heeft, zeker nu dit blijkbaar vaker voorkomt? Welke weg dan te bewandelen?
- Kan dit eventueel ook worden afgedwongen? Immers m.i. lijkt sprake van een ondeugdelijk product als dit al bij een dergelijk lage km stand voorkomt. Dit is niet te zien als normale slijtage volgens mij (zou je verwachten op z'n vroegst na 150.000 km).
- Is een dergelijke reparatie de kostprijs waard versus de restwaarde? Het oorspronkelijk plan was deze auto nog minstens 3-4 jr te rijden, tot een km stand van 150.000 (rijdt nu ong. 17.000 per jaar), of kunnen bij dit type nog meer van dergelijke grappen naar boven komen?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU vraagt of problemen met de versnellingsbak mogen voorkomen bij deze km stand.
U geeft niet op welke motor en versnellingsbak er in uw auto zit.
Er zijn een aantal dingen die opvallen in dit verhaal.
- U heeft de auto vorig jaar gekocht en het bouwjaar is 2008, is de volledige historie bekend?
- Is het onderhoud binnen de dealerorganisatie uitgevoerd?
- Zit er een trekhaak op de auto?
- Wat zegt de NAP over de km stand?
Als u de auto bij een BOVAG bedrijf gekocht heeft zou u hier om coulance kunnen vragen.
Er zal moeten worden vastgesteld wat de oorzaak van dit probleem is en daarna onderzocht worden of iemand iets te verwijten valt.
Dit is geen probleem dat bij ons bekend is.
Of de auto deze reparatie waard is hangt af van de staat van de auto. Afgaand op de leeftijd en opgegeven km stand is de auto deze reparatie wel waard.
***
Reactie van TonDuiker:
Niet bij stilgestaan de technische achtergronden te melden, dus hierbij alsnog.
Het betreft een 1,4TSi motor, handgeschakelde 6 versnellingsbak.
De volledige historie is bekend, regulier onderhoud om de (ongeveer) 15.000 km is uitgevoerd, via dealergarage.
Bij de aankoop is NAP gecontroleerd. De auto is eind okt '08 op kenteken gezet, aankoop begin april 2015. Dit komt neer op 9800 km gem/jaar. Niet hoog voor een dergelijke wagen, maar ook niet onverklaarbaar laag. Ervan uitgaande dat de NAP afdoende zekerheid bood, hier dan ook geen bezwaar in gezien.
Er is een trekhaak gemonteerd. Weet natuurlijk niet hoe zwaar de lasten waren die de vorige eigenaar heeft getrokken. In de tijd dat ik deze auto gebruik gem. 1x maand een rit van 100-200 km met een aanhanger van rond 1000 kg.
Maar dan blijft naar mijn mening nog dat, mits binnen het max trekgewicht (1300 kg), dit niet mag leiden tot uitslijten van differentieellagers bij deze km stand. Dat dit dan eerder zal optreden (bij 150.000 ipv > 200.000) oké, maar al bij 80.000?
Uit de opmerking van de garage, maar ook op internet (sites van revisiebedrijven) zie ik dat dit toch wel vaker voorkomt bij VAG bakken. Hetgeen me zeer verbaasd, de groep wordt toch gezien als betrouwbare merken (één van de redenen om hiervoor te kiezen).
De speling in het lager wordt nu geschat op ongeveer een halve mm. Dit zal in de loop der tijd toe gaan nemen is uiteraard de verwachting. Doemt ook de vraag op binnen welke termijn/voor welk km aantal dit gedaan moet zijn voordat verdere schade aan de tandwielen gaat ontstaan. Is hierop een schatting te maken (uitgaande van bovenstaand gebruik met jaarkilometrage van ong. 17.000 en gebruik aanhanger)?
Hoor graag nog even verder op basis van bovenstaande.
***
Reactie van Leo Ruijgrok:
U vraagt een reactie op deze aanvullende informatie.
Er blijkt inderdaad een trekhaak onder deze auto te zitten. Een zware caravan in combinatie met 6 bak en een turbo motor levert vaker problemen aan de versnellingsbak op, niet alleen bij Volkswagen.
Zoals reeds vermeld zal technisch onderzoek de oorzaak van deze speling moeten aantonen. Binnen welke termijn reparatie noodzakelijk is kan ik niet inschatten.
Deel deze pagina