Uitlijnwaarden Alfa Romeo Mito na bezoek Kwikfit
Vraag gesteld door Alfafist op 10 december 2018
Mijn voorbanden waren aan de binnenkant sterk afgesleten, dus heb ik een afspraak gemaakt bij de Kwikfit om de boel uit te lijnen. Ik heb de waarden vooraf en achteraf. Vooraf: sporing L -0,18 (rood) en R -0,02 (groen), Askanteling L 3.24 (groen) en R 3.00 (groen). Na de uitlijning waren de waarden: Sporing: L -0,04 en R -0,05 (beide groen), Askanteling L. 3.24 en R 2.59 (beide groen). Maar kijk ik naar R 2.59 dan is dat de uiterste marge (die ligt blijkbaar tussen 2.59 en 3.59. Dat vind ik een vreemd waarde als je de auto net hebt laten uitlijnen. Dan zou je verwachten dat de waarde precies in het midden zitten, net als bij de andere 3 banden. Klopt mijn aanname? Ook de waarden van de Wielvlucht staan in het rood, daar heeft men niets aan veranderd onder het mom van "dat zijn fabrieksinstellingen en daar veranderen wij niets aan". Waarden L -1.02 en R -0,50 (op het schema is te zien dat de norm ligt tussen -0,07 en -0,47 voor L en voor R -0.47 en -0.07. Is dit ernstig, of kan het (relatief) niet zo veel kwaad? Alvast bedankt voor de reactie.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over de wielstanden van uw Alfa Mito.
De reden was kennelijk de ongelijke bandenslijtage op de vooras. De onjuiste sporing links voor kan na afstelling zeker een positieve bijdrage leveren aan een wat meer gelijkmatige slijtage.
De caster (askanteling) valt binnen de fabrieksnorm en hoeft daar formeel niet aan gesleuteld te worden. Ik begrijp dat u graag had gewild dat men in een moeite deze in het midden van de fabriekstollerantie had gebracht maar volgens opgave is deze niet verstelbaar. Dat geldt ook voor de camber (wielvlucht) die duidelijk vooral links voor ruim buiten de fabrieksnorm valt.
Ook deze afwijking kan van invloed zijn op de bandenslijtage. Gezien de geconstateerde afwijkingen aan de sporing en wielvlucht links voor zal nader onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak daarvan is. Misschien zijn dit de gevolgen van ooit een aanrijding of een obstakel geraakt met deze afwijkingen als gevolg. In ieder geval is een correcte bandenslijtage en een goed stuur- en rijgedrag erg afhankelijk van de juiste wielstanden. Elke overmatige afwijking zou dus binnen de fabrieksnorm terug gebracht moeten worden.
Het is prima dat KwikFit de meting heeft verricht en de sporing heeft bijgesteld. Maar minstens zo belangrijk is wat de oorzaak is van de overmatige afwijking van met name de wielvlucht links voor. Pas dán kan je een inschatting maken of het bezwaarlijk is daarmee door te rijden, met uiteraard de voorkeur de wielstanden tóch aan de fabrieksspecificaties te laten voldoen.
Deel deze pagina