Oudere benzine bus (1990) of een nieuwere (2001) diesel
Vraag gesteld door CorVermaat op 5 oktober 2016
Hallo, Ik heb geen geld voor een nieuwe bus maar wil toch met een campertje op vakantie. Wat is uit milieu oogpunt minder slecht, een oudere bus uit 1990 met een benzine motor of een bus met een diesel motor, uit 2001 Maakt een roetfilter veel uit wat betreft fijnstof. groet Cor
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU overweegt een bus/camper aan te schaffen en vraagt wat de beste keuze is.
Vanuit een milieutechnisch oogpunt zijn een 26 jaar oude benzine en 15 jaar oude diesel zónder roetfilter per definitie erg gedateerd. Een fabrieksroetfilter op een moderne diesel reduceert de roetuitsoot met wel maximaal 95 procent. Zeker met het oog op de luchtkwaliteit en de daaraan gekoppelde volksgezondheid is een benzine versie wat fijnstof uitstoot betreft dus minder schadelijk. Zo'n roetfilter is overigens met terugwerkende kracht niet beschikbaar voor een dergelijke diesel.
Maar een benzine auto van 26 jaar zal wat co2 uitstoot betreft weer schadelijker zijn dan een diesel met het oog op het broeikas effect. En wanneer u een bus als camper wilt gebruiken (moet dan wel als zodanig gekeurd worden) heb je juist vaak weer een dieselmotor nodig mét turbo om bijvoorbeeld ook voldoende trekprestaties te hebben in een bergzaam gebied.
Wanneer u serieus overweegt voor één van de twee opties te kiezen is milieu hieraan ondergeschikt en duidelijk de concessie die u moet doen. Dan zou het advies zijn om op basis van duurzaamheid en prestaties te kiezen voor een diesel mét turbo. Overigens wordt u inmiddels wel geweigerd hiermee in Utrecht en Rotterdam te rijden zoals ook al geruime tijd in veel Duitse steden.
Deel deze pagina