Remschijven al vervangen na 30.000 km?
Vraag gesteld door R.S. Ondervan op 9 april 2019
Door een vliegvakantie van 4 weken heeft mijn VW Touran, (2 jaar en 7 maanden oud), 4 weken stilgestaan in de carport. Deze is zo ruim dat de auto niet nat kan worden. Bij het eerste gebruik van de auto na die vliegreis bleef de automatische handrem even hangen en voelde het rijden schokkerig en klonk een schurend geluid met remmen.
De dealer/garage van VW adviseerde het even aan te kijken, mogelijk was er roestvorming op de remschijven door het lange stilstaan, en dat zou wel weer wegslijten.
Het geluid werd minder maar verdween niet. Voor de zekerheid is de auto vandaag in de garage onderzocht en de diagnose was 2 kromme remschijven. Advies: 4 remschijven en 4 remblokken vervangen, kosten € 1200. Mijn 4 jarige garantie geldt niet want dit zijn mechanische onderdelen!?
Als oorzaak wordt gegeven.. remmen tijdens afdalen van een helling (daar zijn remmen toch voor?), roesten door stilstaan.
Ik rijd al 40 jaar auto, ik rijd heel rustig en heb nog nooit reparatie aan remmen nodig gehad.
Dit is de duurste en meest luxe auto die ik mijn leven heb gehad en ik ben zwaar teleurgesteld. Had ik misschien een gebruiksaanwijzing moeten krijgen over het gebruik van doodgewone remmen? Of is er van begin af aan iets mis geweest met die remmen? Ik kan niets bewijzen, ik heb nog garantie van meer dan een jaar en moet nu opeens €1200 dokken voor iets dat helemaal nog niet kapot had horen te gaan en misschien zelfs wel een fabrieksfout was?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw VW Touran heeft problemen aan het remsysteem. De dealer kan dit herstellen voor 1200 euro en val niet onder de 4 jarige garantie.
Na een periode van 4 weken stilstand kunnen remschijven wat aanslaan en er een lichte roestvorming ontstaan. De carport kan de auto in uw geval wel drooghouden maar de luchtvochtigheid laat zich daardoor niet tegenhouden. Ik wil benadrukken dat een dergelijke periode van stilstand best weleens bepaalde gevolgen kan hebben zoals een accu probleem, hoogteslag banden of roestvorming op de remschijven. Gelukkig niet altijd, maar incidenteel maar dit kan best weleens een onaangename verrassing zijn na een dergelijke periode. Het is niet voor niets dat de Wegenwacht permanent op Schiphol aanwezig is om terugkerende reizigers weer mobiel te krijgen.
Toch denk ik dat de garantieafwijzing van uw dealer niet gegrond is. Dit zijn wel mechanische onderdelen maar vermoedelijk doelt men op gebruikersslijtage dat niet onder de noemer van deze garantie valt. Maar dat is hier niet van toepassing. De remmen zijn niet versletem. Er is sprake van een gebrek in de vorm van schokkerig remmen met als diagnose kromme remschijven. De bewijslast binnen de garantietermijn ligt bij de dealer, en hoe gaat de dealer aantonen dat de remschijven kromgetrokken zijn doordat u buitensporig en langdurig geremd zou hebben. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat u een deel zou kunnen meebetalen omdat remblokken en remschijven bij 30.000 wel een bepaalde gebruikersslijtage hebben opgelopen. Maar van versleten is geen sprake en hoe kan de dealer aantonen dat verkeerd gebruik de oorzaak van dit remverschijnsel.
Misschien dat u de dealer nog op andere gedachten kunt brengen, met het voorstel de kosten te delen. Maar een volledig afwijzing is wat mij betreft niet overeenkomstig de garantiebepalingen.
Zie ook ons Stappenplan klachten na aankoop.
Deel deze pagina