Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppelingsplaten Ford Focus

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 april 2019

Sinds 1995 rijd ik Ford en nu sinds mei 2013 mijn huidige Ford Focus, die ik heb gekocht bij Ford Badhoevedorp (mijn echtgenoot overigens kocht toen een Mondeo op datzelfde moment).
Ik heb sinds 1995 mijn rijbewijs.

Deze huidige Ford Focus  is vorig jaar met een terugroepactie in oktober in de garage geweest (Ford Lijnden)/Amstelveen). Daar heeft men aangegeven dat de software aangepakt werd opdat het toerental niet te hoog zou oplopen om te voorkomen dat de koppelingsplaat niet te snel slijt. (overigens is de auto, Mondeo van mijn echtgenoot toen ook teruggeroepen).

Nu bleek echter eind maart dit jaar toch de koppelingsplaat zodanig gesleten  dat er een brandlucht vrij kwam en de auto niet meer goed optrok.
Direct is de auto naar Ford Amstelveen gebracht, waar men naast een versleten koppelingsplaat ook gevolgschade aan het vliegwiel constateerde. Beiden moesten vervangen worden à raison van 1500 euro.

De auto is nog net geen 5 jaar oud en heeft iets meer ca 73.000 km gereden. Van alle kanten verneem ik dat dit toch wel erg snelle slijtage is. De monteurs in de garage wijten het aan ‘mijn rijstijl’: ik zou wel ‘met teveel slippende koppeling hebben gereden….’’

Welnu zoals aangegeven rijd ik al sinds 1975 auto, dus ruim 40 jaar! En mijn vorige Ford Focus (43-NR-DV, ook bij Ardea, toen nog van Kalmthout gekocht) heb ik krap 10 jaar gehad en had iets van 130.000 km gereden voordat ik hem inruilde en ik heb met die auto nooit problemen met de koppelingsplaat gehad, terwijl de omstandigheden exact dezelfde gebleven zijn m.b.t. soort afstanden rijden, parkeren thuis ed. Ik heb nadien er nog eens scherp op gelet, maar  ik zet mijn voet altijd automatisch naast het koppelingspedaal nadat ik geschakeld heb.

Nu zag ik ook op internet e.e.a. staan m.b.t. de slijtage van koppelingsplaten en terugroepacties van wel 29.000 Fords! Het komt dus veel vaker voor! Wel bedenk ik dat nu die terugroepactie pas plaats vond in mijn geval na 4,5 jaar, er dus ook inmiddels 4,5 jaar extra slijtage is opgetreden, want mijn auto werd pas in okt 2018 teruggeroepen. Kennelijk is het dus wat bij meer Ford-auto’s speelt.

Ik neem aan dat er dus in die 4,5 jaar echt wel meer slijtage is geweest dan gebruikelijk en dan rijst bij mij de vraag wat gaat Ford hieraan doen? Moet ik als trouwe Ford rijder opdraaien in die kosten (1500 euro!)?
Ik heb de gedemonteerde koppelingsplaat en vliegwiel overigens in overleg met de garage mee naar huis genomen voor eventueel technisch onderzoek.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs heeft uw Ford dealer de koppeling en het vliegwiel van uw Ford Focus uit (2013/ 79.000 km) vervangen wegens een brandgeur. Kosten a € 1.500,-. Volgens de dealer is de slijtage aan de koppeling te wijten aan de rijstijl. U trekt de conclusie van de dealer in twijfel. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Recall Ford 2018
In 2018 heeft Ford Nederland 29.000 auto's teruggeroepen vanwege mogelijk brandgevaar vanwege een ondeugdelijke koppeling. Daarop heeft u uw auto laten controleren bij uw dealer. De dealer heeft louter de software aangepast.

Het heeft er alle schijn van dat het defect aan de koppeling en het vliegwiel niet zo zeer het gevolg is van uw rijstijl, doch toe te schrijven is aan de ondeugdelijke koppeling.

Gelet op bovenstaande ben ik van oordeel, dat het alle schijn heeft, dat er hier sprake is van een ondeugdelijke koppeling, waarvoor Ford Nederland in 2018 een recall heeft gedaan. Ik adviseer u een e-mail aan de dealer te sturen en een cc aan Ford Nederland, waarin u de dealer verzoekt tot restitutie van de nota, welke u onder protest heeft voldaan.

Geschillencommissie
Geschillen met de dealer kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan direct in.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.