Is het reëel dat ik na 86.000 km moet betalen voor een nieuw motorblok i.v.m. een gebrek?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 1 april 2019
Ik heb een Hyundai i10 uit 2013 met 86.000 km op de teller. De onderhoudsbeurten zijn altijd tijdig en goed uitgevoerd door de dealer. Eind vorig jaar is er door de dealer, tijdens de apk-keuring, een rammelend geluid/tikkende motor geconstateerd. De garage stelt dat een vervanging nodig was van de distributieketting. Wegens drukte in de werkplaats is de distributieketting pas in februari van dit jaar vervangen.
Echter het tikkend geluid was niet verdwenen en de garage weet na onderzoek (technisch uitlezen van het motorblok) niet waar het aan kan liggen. Mogelijk iets met de zuigers, maar ze weten het niet zeker. De garage stelt voor om het motorblok te vervangen met een 2e hands motorblok, om reparatiekosten (vnl. arbeidsloon) uit te sparen. Men wil mij tegemoetkomen door de reeds gemaakte kosten van de distributie-ketting in mindering te brengen op de totale kosten (2e hands motorblok + plaatsen).
Gezien het feit dat de garage zelf vorig jaar een gebrek heeft geconstateerd en dit een probleem blijkt te zijn in het motorblok, vraag ik mij af of het reëel is om hiervoor de fabrikant aansprakelijk te stellen i.v.m. 5 jaar garantietermijn. Of moet ik hiervoor toch bij de garage zijn en is het coulant dat de garage een (klein) deel van de kosten op zich neemt. Een auto met zo weinig kilometers kan normaal gesproken toch nog geen nieuw motorblok nodig hebben. Ik ben een rustige rijder en heb tot nu toe geen gebreken met de auto gehad. Ik vind dat de fabrikant of de garage in deze zaak meer dan de gemaakte kosten van de distributie-ketting uit coulance moet betalen. Wat vindt u?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU bent in het bezit van een Hyundai I10 (2013/86.000 km). Vanwege een tikkend geluid in de motor heeft de dealer in februari 2019 de distributieketting vervangen. Nu het tikken daarmee niet is weggenomen, stelt de dealer voor een ruilmotor te plaatsen. De kosten van vervanging distributieketting worden in mindering gebracht op de kosten vervanging motor. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Kosten distributieketting
Een distributieketting is onderhoudsvrij en dient bij normaal gebruik en autoleven lang mee te gaan. Indien de ketting vroegtijdig knapt of vervangen dient te worden, kan gesteld worden dar de ketting ondeugdelijk is en zodoende niet aan de redelijke verwachting van de overeenkomst voldoet (non-conformiteit art 7:17 BW).
De kosten voor vervanging distributieketting hadden op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening en risico van de verkoper (dealer) moeten komen. Door betaling van de nota (zonder protest of voorbehoud) heeft u met de verschuldigdheid ervan ingestemd.
Vervanging motorblok
Van een motorblok mag u verwachten dat deze - bij normaal gebruik en regulier onderhoud van de auto - een aanzienlijk langere levensduur heeft, dan 86.000 km. Nu u stelt een gemiddelde rijstijl te hebben en de auto volgens voorschriften Hyundai onderhouden is, en de dealer geen oorzaak voor het gebrek kan aanwijzen, maakt dat u zich eveneens op non-conformiteit kunt beroepen.
Kosten herstel
Op grond van art 7:21 lid 2 BW en het Quelle-arrest van het Hof van Justitie (Luxemburg) mogen er geen kosten of gebruiksvergoeding door de verkoper (dealer) in rekening worden gebracht bij de consument bij vervanging (plaatsing nieuwe of gereviseerde motor).
Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Rechtsbijstand
Beschikt u over een rechtsbijstandverzekering? Schakel deze dan direct in.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina