olieverbruik auto - oplossing

Vraag gesteld door HaroldG op 18 december 2017

In oktober een Skoda Superb (1.8 TSI) uit 2010 bij een garage gekocht. Tijdens bezichtiging gevraagd of de auto olie verbruikte, het antwoord was nee, hij verbruikt niet buitensporig veel olie.
Eind oktober de auto opgehaald. Na 1200 km kreeg ik de melding om olie bij te vullen (1 L bijgevuld). Na 662 km kreeg ik weer de melding om olie bij te vullen (3/4 L bijgevuld). Na weer 660 km kreeg ik weer de melding om olie bij te vullen (3/4 L bijgevuld).

Ik heb na de eerste melding contact gezocht met de garage en hen dit gemeld. We hebben afgesproken om e.e.a. te monitoren, dit hebben we dus gedaan. Na de derde keer bijvullen heb ik de garage gevraagd wat er aan gedaan kan worden. Zij geven aan dat ze een vloeistof of een bijzonder soort olie willen bijvullen waardoor het olieverbruik verminderd wordt.

Ik heb het idee dat dit een lapmiddel is en niet voor lange termijn werkt. Is dit juist? Naar mijn idee is een revisie de oplossing om het olieverbruik voor lange termijn op te lossen.

Daarnaast heb ik een half jaar garantie op de auto, wat zijn de gevolgen als blijkt dat na garantietijd de genoemde maatregelen van de garage niet voldoende zijn om dit probleem te verhelpen. Voor wie zijn dan de kosten als een revisie alsnog nodig blijkt te zijn?

Vraag: hoe moet ik reageren op het voorstel van de garage om proberen het olieverbruik te verminderen door die vloeistof of bijzondere olie te gaan gebruiken met de garantietermijn in het achterhoofd?

Alvast dank voor uw reactie, Harold

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U Skoda Superb heeft een hoog olieverbruik.

Formeel hanteert het Vag concern een toegestaan olieverbruik van maximaal 1 liter op 2000 km. Dat is al niet meer haalbaar voor uw Superb. Mij advies is de leverancier dit schriftelijk kenbaar te maken met het verzoek, binnen een redelijke termijn een duurzame oplossing. Hiermee heeft u in ieder geval een melding schriftelijke gedaan binnen de garantie termij, en kunt u daar op terug vallen wanneer de oplossing niet duurzaam is gebleken buiten de garantie periode.

Ik verwacht overigens niet dat een toevoeging of andere olie het gewenste resultaat gaat opleveren. Dit probleem zit toch feitelijk in de constructie van de motor opgesloten en is de beoogde oplossing meer gericht op revisie. Er zijn tal van bedrijven die daar hun specialisme van hebben weten te maken, om maar te benadrukken dat een oplossing van buitenaf het probleem wellicht alleen maar voor zich uit schuift. Maar met een in gebrekenstelling op papier maakt u het allemaal wat formeler.

Zie ook onze Stappenplan klachten na aankoop.