Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Olie lekkage Ford Fiesta

Vraag gesteld door op 16 oktober 2022

Mijn Ford uit 2019 is gekocht bij een officiële Forddealer.Bij aflevering als occasion met 12.000 kilometer op de teller in 2020 is een beurt uitgevoerd en 2 weken geleden is er onderhoud uitgevoerd bij 27.000 kilometer. De garage kwam met de mededeling dat de nokkenasverstellers lek waren. Volgens de garage wordt er door de oliedruk olie in de aangesloten kabels gepompt en moet onder meer de kabelboom vervangen worden en een lamdasonde. Dat alleen al moet 2.100 Euro kosten. De gehele reparatie wordt ruim 2.300 Euro.
De uiteinden van de 2 kabels aan de zijkant van de nokkenas zijn inderdaad iets vettig van olie, maar de auto rijd zonder problemen en er branden geen waarschuwingslampjes. Ook is alleen het contact dat tegen de nokkenas geplugd is vettig. De kabels die uit het contact komen en daarna samengebonden zijn in de kabelboom totaal niet. Kan ik de garage vragen om alleen de lekkage te herstellen en de kabelboom te laten zitten, of zitten daar risico's aan?

Merk: Ford
Type: Fiesta
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U meldt een olielekkage via de nokkenasverstellers dat in totaal 2.300 euro moet gaan kosten. U vraagt of de kabelboom per se óók mee vervangen moet worden.

Meenemen van de kabelboom

Uw dealer zal vermoedelijk de betreffende bedrading preventief meenemen bij het herstellen van dit gebrek. Het is wel zo dat motorolie en bedrading niet zo'n goede combinatie is. Olie kan het isolatiemateriaal aantasten waardoor elektronica problemen op termijn niet ondenkbaar zijn. En misschien is dit ook min of meer een voorschrift van de fabrikant, om bij een dergelijke lekkage preventief de kabelboom mee te nemen, ook wanneer het ogenschijnlijk wel mee lijkt te vallen.

De leeftijd en kilometrage

Waar ik echter méér de nadruk op wil leggen is de leeftijd en kilometrage van uw auto t.o.v. het gebrek. Het betreft hier geen normaal slijtageverschijnsel maar feitelijk een non conform product. Simpel gezegd hoeft u dit euvel én alle bijkomende ingrepen niet te verwachten bij een leeftijd van 3 jaar en 27.000 km. Daarom moet u uw dealer écht sommeren dit wellicht in samenspraak met de importeur kosteloos te herstellen. Feitelijk heeft u recht op een deugdelijk product en dat is bij dit gebrek niet het geval. Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop hoe u dat zou kunnen aanpakken. Want dit gebrek mag natuurlijk nooit voorkomen bij zo'n jonge auto, en mag uw dealer zich best inspannen om dit op een coulante manier op te lossen.