Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ondeugdelijke auto aangeschaft

Vraag gesteld door op 10 mei 2022

Wij hebben deze auto op 2 april tweedehands bij een garage gekocht. Kort daarna (12 april) gebeurde het dat bij het starten veel controlelampjes aangingen en de stuurbekrachtiging het niet meer deed. We hebben de auto bij de garage laten repareren, ze hebben de stuurkolom gecheckt en iets met een sensor vervangen/gerepareerd (was niet heel duidelijk). Dat bleek het niet te zijn. De dag nadat we 'm terugkregen gebeurde het opnieuw, hetzelfde probleem. Auto opnieuw naar de garage gebracht (de stuurbekrachtiging doet het soms wel, soms niet, lampjes gaan aan, m.n. van de rem en antislip). Ze hebben toen alles 'uitgelezen en gewist' en na 50 km proefrijden konden we 'm weer ophalen. In het weekend daarop: hetzelfde probleem, deze keer stopte de stuurbekrachtiging  ermee tijdens het rijden en daarna kwam deze weer terug (in een bocht) tijdens het rijden. We hebben toen de auto opnieuw bij de garage neergezet en gezegd dat we er geen vertrouwen meer in hadden. De garagehouder leek te snappen wat we bedoelden, maar gisteren belde hij om te zeggen dat de auto klaar was. Verbazing aan onze kant! Hij zegt dat ze nu gevonden hebben wat het was (een las die gebroken was blijkbaar) en dat het nu goed is. Maar wij hebben er eigenlijk geen vertrouwen meer in. Kunnen wij de auto weigeren en vragen of hij een andere auto voor ons vindt of ons het aankoopbedrag terugbetaalt? Of moeten we dit accepteren? We hebben 6 maanden garantie in principe, dat heeft hij gezegd bij de koop.

Merk: kia
Type: venga
Bouwjaar: 2013
Brandstof: benzine

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


U heeft een gebruikte auto aangeschaft bij een autobedrijf. U geeft zes maanden garantie. Er waren gebreken aan de auto. U heeft geen vertrouwen meer in de auto. U vraagt of u de koop kunt terugdraaien.

Uit uw verhaal maak ik op dat de oorzaak van het gebrek is gevonden en opgelost. De garage voldoet daarmee aan de plicht een deugdelijk product te leveren. Er is dan ook geen grondige reden om de garage een andere auto te laten leveren of het aankoopbedrag te retourneren.