Oplaadschema van een elektrische auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 maart 2022

Ik ben gepensioneerd en rijd niet heel veel kilometers (12000 km/jaar) Ik heb een hyundai ioniq 5 die opgeladen 400 km kan rijden.Wat is het beste oplaadschema: na elke rit weer opladen of bijvoorbeeld pas weer opladen bij een 20% acculading. Opladen tot 100% of tot bijv. 90 %?. Ik overweeg om op te laden aan een stopcontact, eventueel op een aparte groep. In het weekend is er tijd genoeg om met 2.5 kw op te laden, met het voordeel van het lage tarief.

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U wilt uw Hyundai Ionic 5 thuis opladen en heeft er een aantal vragen over.

Laden

Wanneer u nooit gebruik maakt van de complete accu capaciteit kunt u de accu laden tot 90%. In theorie is dit beter voor de levensduur van de accu dan 100%. Nu is 100% nooit echt 100% en zal de accu altijd een bepaalde buffer hebben. Net als dat een accu bij 0% nooit echt leeg is alleen zal de auto dan geen gebruik meer maken van de laatst aanwezige spanning. 

Laadcyclus

Bij een lithium accu is het aantal laadcycli van invloed op de levensduur van een accu echter een complete laadcyclus is van helemaal leeg naar helemaal vol. Laden bij een gedeeltelijk lege accu telt ook slechts als een deel van de laadcyclus. Het is zodoende niet te verwachten dat laden van een gedeeltelijk opgeladen accu nadelig zal zijn voor de levensduur van de accu.

Stopcontact

De auto opladen via het stopcontact zien wij echt als noodoplossing. Een gewoon stopcontact is niet echt gemaakt om hier heel regelmatig voor langere periode een hoge stroom door te voeren. Maakt u veel gebruik van uw eigen oplaadpunt is het aan te bevelen om een wallbox te laten installeren. Veel meer over laden via uw eigen stopcontact kunt u lezen op onze site.