Hoog brandstofverbruik

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 september 2021

Ik heb een Ford Focus wagon 1.0 ecoboost Titanium 125PK uit 2012. Ik kom niet verder dan 545 km per volle tank, gemengde ritten. Volgens mij is dat te laag. Wat moet ik de garage vragen?

Merk: Ford
Type: Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon
Bouwjaar: 2012
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 125
 

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Het praktijkverbruik van uw Ford Focus uit 2012 ligt hoger dan door u verwacht. U kunt de auto altijd laten checken maar ik denk niet dat technisch iets mis is met uw auto. Een verschil tussen het opgegeven verbruik en het praktijkverbruik is helaas een bekend gegeven.

NEDC testmethode

Het opgegeven brandstofverbruik van deze auto is nog afkomstig van de New European Driving Cycle (NEDC) emissietest om de hoeveelheid schadelijke stoffen te meten. De CO2-uitstoot maakt deel uit van deze methodiek en wordt op laboratoriumwijze vastgesteld. Dat getal is dus niet gerelateerd aan het praktijkverbruik dat met gemak 25-30 procent hoger ligt.

Tot september 2017 was de NEDC de verplichte cyclus. Deze laboratoriumtest zorgde voor erg lage verbruikscijfers die in de praktijk haast niet gehaald werden. Het verschil tussen de fabrieksopgave en het verbruik in de dagelijkse praktijk kon oplopen tot 40%. De genoemde emissietest ligt al langer onder vuur omdat dit te ver van de praktijk ligt en de consument dus makkelijk op het verkeerde been wordt gezet.

WLTP testmethode

Voor nieuwe auto's die op de markt verschijnen is een nieuwe testmethode van kracht (de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP). Die is meer gericht op het gemiddelde praktijkverbruik van een auto. Het praktijkverbruik van een auto is per definitie zeer uiteenlopend omdat de ene berijder uitsluitend de plaatselijke supermarkt bezoekt en de ander lange afstanden rijdt op de buitenweg. Stoppen en optrekken kost meer brandstof dan met een constante snelheid kunnen doorrijden. Een traject met veel verkeerslichten of plaatselijk- en stadsverkeer zorgt voor een hoger verbruik. Om toch een beeld te hebben van andere focus-rijders en hun praktijkverbruik, kunt u de website praktijkverbruik raadplegen. Daar worden de brandstofgegevens van zakelijke rijders genoteerd en een gemiddeld verbruik berekend. 

Met de komst van de nieuwe meetcyclus WLTP zullen de verschillen tussen meting en praktijk een stuk kleiner zijn. Dat lost deze veelgehoorde klacht hopelijk op, maar omdat de aanschafbelasting is gerelateerd aan de gemeten CO2-uitstoot, heeft de nieuwe meting ook weer zijn ongunstige bijwerkingen.

Verder is het praktijkverbruik van een auto sterk afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur. Zeker een auto met turbomotor is gevoelig voor de 'instructies' via het gaspedaal. Zet de auto in ECO-stand, schakel niet tè laat, kijk ver vooruit zodat u de auto kunt laten uitrollen.