Accu conditie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 april 2021

Ik had vanmorgen problemen met het starten van mijn Alfa Giullieta benzine motor bj. 2014 alle lampen in de dashboard gingen uit en aan en motor ging niet aan, hij draaide ook niet. Ik heb de accu gemeten met een multimeter en die gaf aan 15,8 volt dus ik dacht dat goed was. Ik heb een monteur naar laten kijken en hij starte de auto meteen met een speciale start apparaat. Hij zei de accu is kapot deze is vervangen en start weer goed. Maar hoe kan de accu kapot zijn  terwijl de accu spanning toch 15,8 volt was? Ik zou verwachten als die onder 12 volt aangeeft dat die kapot is?

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

 

U vraagt zich af hoe het kan dat de accu een goede spanning liet zien maar toch defect bleek.

Bij accu’s spreken we over twee grote verschillen namelijk de SOC en de SOH.
SOC staat voor state of charge/laadstatus, precies zoals u gemeten heeft een volledig opgeladen accu. Dit wil echter niet zeggen dat hij ook goed presteert.
SOH staat voor state of health/staat van de accu, wat doet de accu wanneer deze belast wordt? In uw geval dus een accu die bij meting zonder belasten een mooie spanning laat zien maar geen kracht heeft om de startmotor rond te draaien. Hiervoor moet de accu tenslotte ook een flinke stroom kunnen leveren.
Uit bovenstaande blijkt dat het onbelast meten van een accu niets zegt over de conditie van de accu. Hiervoor is een accutester noodzakelijk.
Overigens denk ik dat u een meetfout heeft gemaakt want zo’n hoge spanning in een 12V accu is erg onwaarschijnlijk.

Hier vindt u veel meer informatie over de werking en de opbouw van de auto accu.