Is dealer in gebreke gebleven?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 februari 2021

Onderhoud Opel Meriva (8-KVF-81) door Opel dealer. Op 6-11-2017 scheurde de koelvloeistof tank tijdens een rit waardoor de hele motorruimte onder de koelvloeistof zat. Dealer verving de tank, ververste en ontluchtte het systeem en maakte proefrit. 5 maanden later storing ABS en TC lampje. Oplossing dealer: codes wissen, proefrit oke. Januari 2021 weer ABS, TC, dus zelfde storing. Nu blijkt dat ABS pomp/computer door kortsluiting t.g.v. koelvloeistof (volgens de door dealer geraadpleegde specialist) geheel vervangen moet worden. Kosten ruim meer dan 2000 euro. Mijn vraag. Had dealer na koelvloeistof scheur in tank in 2017 door meer aandacht te schenken aan eventuele vervolgschade door de koelvloeistof vervuiling onder de motorkap de huidige hoge kosten kunnen voorkomen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

In november 2017 scheurde het koelvloeistof reservoir van uw Opel Meriva. Na herstel was er een storing aan ABS/Traction Control dat na het wissen van de foutcodes en een geslaagde proefrit tot aan januari 2021 verder zonder klachten heeft gewerkt.

Nu moet ik bekennen dat deze pomp bij de Meriva vaker om dergelijke storingen wordt vervangen of gerepareerd. Dus zeker niet per se naar aanleiding van een koelwaterlekkage. Maar wanneer u vanaf pakweg april 2018 tot januari 2021 wat dat betreft zonder klachten heeft gereden, zie ik eerlijk gezegd weinig kans van slagen om de garage met terugwerkende kracht aansprakelijk te stellen voor nalatig handelen. Daarbij komt ook dat er toch een onafhankelijke partij de ABS pomp moet onderzoeken op inderdaad koelwater sporen. En dan is het juridisch gezien nog maar de vraag of daarmee direct bewezen kan worden dat de garage daar debet aan heeft.

Ik verwijs u nog naar ons Stappenplan onderhoud en reparatie om te kijken of u nog iets kunt ondernemen. Maar ruim drie jaar na dato lijkt het mij niet kansrijk.