Waterpomp kapot

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 september 2020

Is het waar dat een garage pas kan zien dat de koppakking lek is, nadat ze eerst de waterpomp en spanrol hebben vervangen en daarna een pakkingset van het waterhuis? Als ik dit had geweten had ik ze er nooit aan laten beginnen. De kosten rijzen de pan uit. Tegenwoordig kun je toch vrijwel alles uitlezen via de computer?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over een reparatie aan uw auto. Een auto kan een lekke koppakking hebben zonder dat het wordt opgemerkt. De garage kan wel een meting doen om erachter te komen of er uitlaatgas in de koelvloeistof zit, wat duidt op lekkage van de afdichting tussen cilinderblok en cilinderkop. Ook motorolie kan bij een lekke pakking vermengd raken met koelvloeistof. Dat uit zich in donkere, troebele koelvloeistof en/of een mayonaise-achtige drab aan de peilstok van de motorolie of aan de binnenkant van de vuldop. Een lekke koppakking is soms visueel ook waar te nemen.

De koppakking gaat vaak stuk na oververhitting door een probleem in het koelsysteem. Ik ken de complete voorgeschiedenis niet, maar u schrijft dat de waterpomp is vervangen. Mogelijk is er sprake geweest van oververhitting. Bij een storing aan het koelsysteem moet de garage niet alleen de oorzaak oplossen, maar ook onderzoeken of er gevolgschade is ontstaan. Juist om te voorkomen dat er zaken twee keer (of soms nog vaker) moeten worden uitgevoerd.