Garantie verlopen na 4 jaar

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 07 augustus 2020

Het infotainmentscherm, grote scherm in het midden, van mijn Tesla doet het niet meer. Hierdoor is niets meer te bedienen in de auto. Maar ik kan ook niks uitzetten, waardoor de airco 24 uur per dag blijft draaien. Na heel wat telefoontjes en een boze mail kon ik uiteindelijk na 5 dagen terecht bij de dealer.

Ze hadden met uitlezen al gezien dat het scherm kapot was en dat deze vervangen dient te worden. Omdat de auto buiten de garantie van 4 jaar valt, is dat volledig voor eigen kosten. Voor een essentieel onderdeel als dit, wat niet onderhevig is aan slijtage door verkeerd of lomp gebruik, vind ik dit nogal wat. Ik vraag me dus ook af of dat zomaar kan.

De enige coulance die ze geven is dat ik van hun een leenauto krijg en dat ik hiervoor "maar" 200 euro hoef te betalen. Dit omdat het 3 à 4 weken kan duren voordat ik mijn auto weer terug krijg. Mijn vraag is dus, mogen ze zich verschuilen met het valt buiten de garantie?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Het infotainmentscherm van uw Tesla werkt niet meer en moet worden vervangen. Volgens de dealer zijn de kosten van vervanging voor u. In plaats daarvan krijgt u bij wijze van coulance een leenauto voor de duur van de reparatie voor het bedrag van € 200. U vraagt of het juist is dat het buiten de garantie valt.

U heeft op uw Tesla een fabrieksgarantie van 4 jaar gekregen. Als deze termijn is verlopen, dan is het juist dat u op deze garantie geen beroep meer kunt doen.

Naast fabrieksgarantie heeft u ook rechten op grond van de wet. U heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u op grond van de koopovereenkomst mocht hebben (conformiteitsvereiste, artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Zo moet een product voldoen aan de vereisten voor een normaal gebruik. Wanneer een product niet aan de uw redelijke verwachtingen, dan hebt u recht op kosteloze reparatie of vervanging.

Van het infotainmentscherm mag u verwachten dat het langer meegaat dan 4 jaar. Het is aan u om te bewijzen dat het product niet voldoet aan uw redelijke verwachtingen én dat het gebrek niet door slijtage of onoordeelkundig gebruik is ontstaan.

In geval van non-conformiteit moet reparatie of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper plaatsvinden. Het beschikbaar zijn van een leenauto voorziet hierin. In principe hoeft u hier niet voor te betalen.

Op onze website vindt u meer informatie over klachten na aankoop. U vindt daar ook een stappenplan hoe u de verkoper het beste kunt aanspreken.

Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, dan kunt u mogelijk naar de Geschillencommissie Voertuigen. De verkoper moet daarvoor aangesloten zijn bij de BOVAG. Wanneer u een rechtsbijstandverzekering heeft. kunt u mogelijk op deze verzekeraar een beroep doen. Dit kunt u nagaan in de polisvoorwaarden.