Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Defecte stuurbekrachtiging Hyundai i30 bij 67000km

Vraag gesteld door Jkennes op 12 augustus 2017

Mijn Hyundai i30 1.6 CW uit 2010 heeft slechts 67000 km gereden en nu blijkt dat de stuurbekrachtiging defect is. Ik heb de auto 2e hands aangeschaft in 2013 bij Hyundai dealer A. Volgens Hyundai dealer B, dichter bij huis, wordt dit defect veroorzaakt door een elektronisch onderdeel in de stuurbekrachtiging waarbij het stuurhuis etc. vervangen moet worden. De kosten zijn: 3500 euro voor onderdeel en 500 euro voor (de)monteren. Totaal 4000 euro. Googlen wijst uit dat dit vaker is voorgekomen bij i30 modellen uit 2010 met vergelijkbare reparatiekosten. Ondanks dat ik heb aangegeven dat ik het erg vroeg vond (67000km) dat de stuurbekrachtiging defect is heeft dealer B geen coulance voorstel gedaan. Alle kosten zijn voor mij (auto valt ook niet onder garantie).

Mijn vragen zijn:
Bent u als experts op de hoogte van genoemde mankement?
Ondanks dat de auto 7 jaar oud is, is het niet heel snel (67000km) dat de stuurbekrachtiging defect gaat?
Is er naar uw mening, gezien een niet normaal te achten product-specifiek probleem, mogelijk een aanspraak te doen op een coulanceregeling, of is een geschillen commissie een optie?

Voor een auto die in normale staat nog 7500 euro waard is vind ik het niet waard om deze te laten repareren voor 4000 euro. Als ik mijn auto (defect) wil inruilen kan ik dat dan beter doen bij een hyundai dealer of kan het ook bij een andere dealer (e.g. Kia)?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
JKennes

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert
U heeft in 2013 een Hyundai i30 gekocht waarbij de stuurbekrachtiging defect is geraakt. Reparatiekosten bedragen ongeveer 4000 euro. Wij hebben niet eerder vernomen van het genoemde mankement en het is bij ons dan ook niet bekend als structureel probleem. De kosten voor reparatie lijken ons overigens erg hoog, zeker ten opzichte van de kosten van de onderdelen op de vrijeonderdelenmarkt.

Als er sprake is van een gebrek welke u niet hoeft te verwachten, dan kunt u de verkoper aanspreken. De andere dealer heeft geen verplichting u coulance te verstrekken en u kunt deze ook niet juridisch aanspreken, omdat er geen overeenkomst mee gesloten is.

Wanneer u een tweedehands auto koopt, dan mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet zomaar de auto laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen.

Een handig stappenplan vindt u op onze website. Indien de verkoper niet bereid is het gebrek te verhelpen, dan raad ik u aan de situatie voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.