Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ruitschade

Vraag gesteld door op 24 april 2020

Ik heb een gebruikte auto gekocht onder Bovag garantie. Op weg naar huis constateerde ik twee sterretjes (een ca 6 mm groot en de ander ca 11mm) in de ruit buiten het directe zicht. Verkoper stelt dat dit niet verholpen hoeft te worden omdat het niet leidt tot afkeur bij een APK en dat het doorscheuren van sterretjes een "verkooppraatje" is en vaak niet zal gebeuren.

Kan ik afdwingen dat de ruit wordt gerepareerd of vervangen of kan ik het accepteren onder de voorwaarde dat wanneer een sterretje binnen de garantieperiode verder scheurt de ruit alsnog wordt vervangen onder garantie. Wat is uw advies ?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Na de koop ontdekt u twee sterretjes in de ruit. U vraagt wat uw rechten zijn.

U heeft de auto gekocht met garantie. Ontdekt u na aankoop gebreken, dan kunnen deze onder de garantie vallen. In dit geval gaat het echter over gebreken die bij de aankoop al aanwezig waren.

Bij uw mogelijkheden na het kopen van een auto spelen een aantal zaken mee. Hier is vooral het volgende van belang. De koper moet goed onderzoeken wat hij koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken. Dat geldt bijvoorbeeld voor schade, maar ook voor sterren in de ruit.

De verkoper kan zich op het standpunt stellen dat u de auto zo heeft gekocht. Had u de sterren voor de aankoop gezien, dan had u op dat moment kunnen afspreken dat u de auto alleen zou kopen na herstel, of op voorwaarde dat de garage de sterren zou herstellen. Na de koop kunt u dat niet meer afdwingen. U kunt slechts een beroep doen op de klantvriendelijkheid van de verkoper. Mogelijk is deze bereid om bijvoorbeeld een deel van de herstelkosten te vergoeden.

Voor informatie over uw rechten na aankoop verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.