Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Auto gekocht met gebreken

Vraag gesteld door J. Doorn op 4 februari 2020

Te 4 januari 2019, heb ik mijn eerste auto (Seat Ibiza 2011) gekocht bij de garage occasion totaal.

Na enkele weken kreeg ik de eerste klachten met de motor. De motor liep niet stationair en schokte veel bij het stilstaan. Na een aantal keer bij de garage occasion totaal te zijn geweest, gaven zei aan dat het geen probleem was maar dat het zo hoort. Mijn auto heeft ongeveer 5 keer bij de garage gestaan omdat ik dezelfde klachten had maar ze dit niet konden vinden. 3 dagen geleden liep mijn auto helemaal niet meer stationair en viel de hele tijd uit als ik hem starte. De auto kan nu helemaal niet meer rijden en staat bij de garage occasion totaal.

Occasion totaal zegt dat er een nieuwe motor in moet, maar het is hun fout omdat hun het niet konden/wouden repareren in mijn halfjaar garantie periode. Nu moet ik dus veel geld betalen voor een nieuwe motor terwijl dit een fout is van occasion totaal. De anwb zei dat mijn ketting van de auto kapot is (ook gaf zijn uitlees apparatuur dat aan) en 2 andere garage’s gaven dit ook aan bij mij. Ook is mijn auto vorige maand bij de apk geweest (bij een andere garage omdat ik occasion totaal niet vertrouw). Mijn uitlaat was lek en de voordragers waren beide kapot van mijn auto, deze garage gaf aan dat dit niet zomaar kapot kan gaan en dit langer dan een jaar moet spelen. Dit heeft mij ook 800 euro gekost. Ook heb ik nog een nieuwe accu moeten aanschaffen net nadat ik de auto had gekocht ter waarde van 150 euro. Ik heb nog allemaal mailtjes dat de auto een aantal keer is geweest bij de garage voor het motor probleem.

Weet u wat ik hiermee kan? De garage geeft nu aan dat ik een nieuwe motor moet betalen, terwijl het probleem tijdens de garantie periode zich afspeelde en hun het probleem niet konden vinden/wouden maken.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 4 januari 2019 heeft u bij een autobedrijf een Seat Ibiza uit 2011 gekocht. De auto is geleverd inclusief zes maanden garantie. Kort na levering startte de auto niet goed en liep de motor niet stationair. De auto is circa 5x voor reparatie terug geweest. Echter zonder resultaat. Onlangs heeft de motor het begeven, doordat de distributieketting gebroken is. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Non-conformiteit art 7:17 BW

Van een distributieketting mag u - bij normaal gebruik en regulier onderhoud - verwachten dat deze een autoleven lang naar behoren te functioneren. Nu de distributieketting gebroken is, waardoor de auto niet geschikt is voor normaal gebruik, maakt dat de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst.

Voor een beroep op non-conformiteit dient u uw verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Ingevolge art art 7:21 lid 2 BW komen de kosten voor herstel voor rekening en risico van de verkoper.

Geschillencommissie

Indien het autobedrijf BOVAG-lid is, kunt u geschillen met het autobedrijf ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.