Slippende koppeling

Vraag gesteld door C. Pluim op 27 januari 2020

Op 13 oktober 2016 heb ik een nieuwe Dacia Sandero TCe 90 Easy-R Stop en Start Lauréate Stepway (automaat) gekocht voor 17938.00 euro bij een Dacia dealer met 4 jaar garantie. Al vanaf vrijwel het begin heb ik klachten over een slippende koppeling.

Inmiddels zijn er nu 3 keer nieuwe koppelingsplaten ingekomen en de laatste keer daarbij ook het vliegwiel vervangen.
Hierbij de data:
13-10-2016: aankoop auto
11-01-2018: 1e keer koppelingsplaten vervangen (helemaal verglaasd volgens dealer) – km. stand 12000
9-10-2018: software update - volgens de dealer moest het probleem toen opgelost zijn.
22-11-2018: 2e keer koppelingsplaten vervangen – km. stand 26450
12-03-2019: terug geweest bij dealer en die vertelde na controle dat het inherent is aan deze auto
8-01-2020: 3e keer koppelingsplaten vervangen en nu ook vliegwiel vervangen – km. stand 42000

Ook nu na de 3e keer vervangen begint volgens mij de koppeling weer te slippen en ik ben nu zover dat ik van plan ben om mijn dealer binnenkort in gebreke te stellen.
Of moet ik nu weer een jaar wachten om ze in de gelegenheid te stellen om opnieuw de koppeling te vervangen of vind u dat ik ze nu wel genoeg tegemoet ben gekomen? Heb er inmiddels schoon genoeg van!!

Kunnen de klachten komen omdat het een robot-automaat is en is het nodig/verstandig om na vervangen van koppelingsplaten de banden uit te lijnen. Dit omdat ik het idee heb dat de auto ook niet goed spoort.

Ik zou graag na 3 herstelpogingen ontbinding van de koopovereenkomst willen eisen en heb in een eerdere klacht van iemand anders gelezen dat u wel een berekening zou kunnen maken.
Wilt u dat ook voor mij doen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 13 oktober 2016 heeft u bij de Dacia dealer een nieuwe Dacia Sandero TCE (automaat)geleverd gekregen. Op 08 januari 2020 is voor de derde keer de koppelingen nu zelfs ook het vliegwiel vervangen. Thans ervaart u dezelfde klachten als ervoor. Ofwel; de koppeling lijkt wederom defect. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Garantie
De auto is geleverd inclusief vier jaar fabrieksgarantie. Tot op heden zijn al de reparaties onder garantie uitgevoerd. Nu hetzelfde gebrek wederom de kop op steekt, zou de dealer het gebrek onder garantie moeten verhelpen. Al kan ik mij goed voorstellen dat uw vertrouwen in deze auto tot een nulpunt gedaald is.

Non-conformiteit art 7:17 BW
Nu de auto ondeugdelijk blijkt, derhalve niet geschikt is voor normaal gebruik, voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen op grond van de koopovereenkomst (non-conformiteit).

Nu de dealer tot driemaal de gelegenheid heeft gehad om het gebrek met de koppeling te verhelpen en de vierde reparatie vervanging van de koppeling aanstaande is bij een kilometrage van 42.000 km, maakt dat u - als consument - rechtens geen genoegen meer hoeft te nemen met herstel of vervanging (art 7:21 lid 1 BW). Nu het probleem zich wederom voordoet, kunt u als consument de koop ontbinden ingevolge art 7:22 lid 1 juncto art 7:22 lid 2 BW. Een en ander is ook al eens bevestigd door Prof. mr. Loos (UvA0 in het Tijdschrift voor Consumentenrecht, dat een verkoper na 2 à 3 herstelpogingen zijn beurt verspeeld heeft.

Ontbinding koopovereenkomst
Vraag is voorts wat redelijk zou zijn qua afschrijving op grond van de gebruiksduur en het aantal gereden kilometers. Sommige juristen zijn van oordeel dat de consument in een dergelijk geval de volledige betaalde koopprijs dient terug te krijgen. Gelet op de gebruiksduur en het aantal gereden kilometers lijkt mij het redelijker (art 6:212 BW) om hier uit te gaan, niet van een commerciële afschrijving, maar van een afschrijving welke gebaseerd is op een gedwongen terugname door de verkoper (uw dealer). Een dergelijke berekening kunnen wij voor u maken.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.