Roest constatering na aankoop

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 januari 2020

Ford C Max Titanium juni 2008 aangeschaft bij bovag garage. Na 2,5 week de auto tijdens wasbeurt met spons bladert de verf van de binnen rand wielkasten af.  Roestvorming onder nog aanwezige lak voelt bobbelig. Na onderzoek blijken de wielkasten deels deur al eerder bijgespoten te zijn. Oplossing geboden door de bovag garage, plekken kaalgeborsteld behandeld en bijgelakt. En de wielkasten binnenzijde getectyleerd. Ben nu bang dat dit binnen of net na de 6 bovag maanden garantie terug gaat komen omdat ik de oplossing niet vertrouw want ik kan niet zien of de behandeling afdoende is geweest. Gezien de tectylbehandeling. En de aflak laag Wat kunt u mij adviseren

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft een tweedehands auto gekocht bij een Bovag garage. Korte tijd na aankoop is roestvorming bij de wielkasten geconstateerd. De garage heeft op uw verzoek voorgesteld de roestplekken te behandelen door de delen kaal te borstelen, af te lakken en de wielkasten te behandelen met tectyl.

Bovag-garantie
Door de aankoop via een bij Bovag aangesloten garagebedrijf heeft u zes maanden garantie. Het gebrek is ontdekt binnen deze termijn en de verkoper zal het gebrek dus op zijn kosten moeten verhelpen.

Conformiteit
Naast de overeengekomen garantie (in dit geval Bovag) heeft u recht op product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u van dat product mag hebben. De zogenoemde wettelijke garantie bestaat naast de tussen partijen overeengekomen garantie. Wat redelijke verwachtingen zijn wordt mede bepaald door het soort product,  bouwjaar en kilometrage.

Oplossing verkoper
De geboden oplossing zal vooral een cosmetisch effect hebben. De wielkasten zullen er na de behandeling weer netjes uitzien. Het is de vraag of de geboden oplossing de roestproblematiek blijvend zal oplossen. Naar alle waarschijnlijkheid zal de geboden oplossing, mits goed uitgevoerd het probleem voor enkele jaren verhelpen. Het werkelijk (blijvend) verhelpen van de roestproblematiek vergt een meer constructieve oplossing. Dat wil zeggen herstel door een plaatwerkspecialist.

Conclusie
U kunt kosteloos herstel eisen van verkoper. Naar mijn mening doet de geboden oplossing recht aan het product. De geboden oplossing zal het gebrek zodanig verhelpen dat u daarna een product heeft dat de eigenschappen bezit die u van een auto uit 2008 mag verwachten. De meest ideale oplossing, herstel door een plaatwerker, kan naar mijn mening niet van de verkoper worden gevergd. Ik raad u om op het herstel van de wielkasten en overige aangetaste onderdelen een verlengde garantie overeen te komen. De standaard drie maanden Bovag-garantie op een reparatie doet in dit geval onvoldoende recht aan de omstandigheden.
Voor meer informatie over klachten na aankoop van een auto verwijs ik u graag naar onze website.