Krakende achteras Citroën C 4 Grande Picasso Blue HDi 1.6

Vraag gesteld door B.W. Duyve op 24 november 2019

Krakend / tikkend geluid bij langzaam rijden wat volgens garage voortkomt uit de achteras. Deze as is gemaakt uit een geperst profiel waarbij bepaalde delen torsen en tegen elkaar aan komen wat dit geluid zou veroorzaken. Volgen Citroën NL levert dit geen gevaar op en kan zonder risico gereden worden. Ik betwijfel dit daar er metaal op metaal schuurt wat in te toekomst toch slijtage geeft. Modificatie van Citroën: gaten boren in as op bepaalde plaatsen en volspuiten met purschuim. Is door de dealer gedaan en daarvoor is de auto daar gedurende een dag geweest maar dit heeft niet het gewenste resultaat gehad; het geluid is er nog steeds.

Na overleg met Citroën NL blijkt de enige remedie een nieuwe as monteren. Kosten ca. € 1500 en geen coulance regeling mogelijk. Auto is van apr 2017  met 2 jaar garantie en door ons gekocht in Jan 2018, toen dus 9 mnd oud met km stand 15700 km. Nu 70.100 km gereden. Gebrek is al begin 2019 geconstateerd maar pas in oktober 2019 bij garage gemeld omdat het toen steeds erger werd.

Na informatie op div forums ben ik er achter gekomen dat dit probleem zich ook voordoet bij div Peugeots en dat er daar na eerst de zelfde remedie (vol schuimen met pur) onder garantie en coulance regelingen nieuwe assen geplaatst zijn. Er zijn ook al div modificatienummers in de loop van de jaren geweest. Het is een productiefout vlg de dealer en hij kan verder niks anders voor ons betekenen dan op onze kosten een andere as monteren.

Mijn vraag: zijn er nog mogelijkheden om Citroën nl op ander gedachten te krijgen ?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De achteras van uw Citroen C4 Grande Picasso 1.6 HDI (04-2017/70.000 km) blijkt defect. Nu de fabrieksgarantie is verstreken, vraagt u zich af wat uw rechtspositie is.

Levensduur achteras

Een achteras gaat - bij normaal gebruik en onderhoud - een autoleven lang mee.

Non-conformiteit art 7:17 BW

Nu de achteras ondeugdelijk blijkt en niet geschikt is voor normaal gebruik, maakt dat de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst.

Terug naar verkoper

Voor een beroep op non-conformiteit dient u - als consument - u uw verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te herstellen. Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de reparatiekosten hier volledig voor rekening van de verkoper.

Rechtsbijstand

Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan in wanneer u met uw verkoper in een impasse geraakt.

Geschillencommissie

Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.