Waterpomp Audi A5

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 oktober 2019

Ik heb een audi A5 1,8 TFSI automaat febr 2014. Nu met 95.000 km op de teller. Ik heb een een melding gehad van het gele motorlampje. Anwb wegenwacht heeft de auto 'uitgelezen' en deze gaf aan P00b700 koelvloeistof (onderbreking sporadisch, lijkt er op dat de elektropomp even heeft geweigerd) P11A200 nokkenas schakel actualitor sporadisch (geen verlies van vermogen). Advies even naar de garage voor controle.

Ter verdere info; er is geen hogere temperatuur. Het wijzertje staat nog steeds mooi in het midden en nket anders dan anders. De wegenwacht zei ook dat als er niet of slecht gekoeld zou worden je nog geen 10 km kan rijden. De koelvloeistof stond in het tankje wel iets boven het minimum en hij heefte er ca 200 cc koelvloeistof in gegooid. Sinds de WW de melding heeft gereset heb ik overigens geen melding meer ontvangen (maar dat past wellicht bij het sporadisch).

Nu doet het volgende voor. Mijn dealer (waar de auto ook is gekocht) zegt 'na onderzoek' dat de electrische waterpomp moet worden vervangen. Kosten 1400 euro. Ik vind dat wel snel zo'n grote reparatie bij deze km stand. Ik heb de begroting opgevraagd (heb ik 3x om moeten vragen) en daarin staat waterpomp, thermostaat en extra waterpomp in en uitbouwen en de onderdelen. Mondeling zeiden ze aan de balie nog dat het 'een paar honderd euro' zou zijn maar het systeem lag er uit en ze konden het niet uitdraaien. Een dag later was het dus 1400 euro.

Bij een andere audidealer heb ik (via de site) gevraagd wat de vervanging van de waterpomp bij hen kost en toen kreeg ik binnen een dag een telefoontje en per mail een begroting van 514 euro (waterpomp vervangen en in en uitbouwen). Dat is wel vreemd dat verschil.

Via een kennis werd ik ook nog getipt dat de RDW melding maakt van 2x een terugroep actie van de Audi A5 (2013-2916) voor jawel de electrische waterpomp. Dat stond ook op de site van het RDW.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft onlangs een storingscode melding gehad bij uw 5 jaar oude Audi A5. De oorzaak zou gerelateerd zijn

Het lijkt erop dat er enige verwarring is om welke pomp het gaat. Uw garage geeft uiteindelijk op dat het gaat om de waterpomp, thermostaat en een extra waterpomp. De extra waterpomp zal de elektrische versie zijn die de turbo moet nakoelen.

De eerst genoemde pomp zal geintergreerd zijn in een compleet unit met thermostaat e.d. en gehuistvest op een vervelende plek. Dat is een arbeidsintensieve klus en zou mét het elektrische pompje erbij het genoemde bedrag wel kunnen verklaren.

De andere Audi dealer gaat vermoedelijk alleen van het elektrische pompje uit voor een stuk lager bedrag. Dus ik vermoed dat de eerste dealer een veel vollediger ingreep aangeeft op basis van de storingscodes terwijl de andere dealer zich alleen richt op een prijsindicatie voor het vervangen van de elektrische waterpomp. Een andere verklaring heb ik niet.

Maar gezien de elektrische waterpomp recall volgens de RDW én de noodzakelijk te vervangen geintergreerde waterpomp in het thermostaathuis, blijft dit voor een 5 jaar oude Audi met de genoemde tellerstand een buitensporig gebrek. Wat ons betreft moet u bij de verantwoordelijke dealer aankloppen voor garantie op basis van non conformiteit óf aansturen op een passende coulance regeling.

Zie aanvullend ons Stappenplan klachten na aankoop