Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roetfilter verwijderen of andere auto aanschaffen?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 juli 2019

Goedemorgen, ik heb een Outlander diesel (177 PK) uit 2012, km stand ca. 230.000. De roetfilters zijn kapot, vervanging kost ca. € 4300,- Optie om de filters te demonteren, leeg te maken en weer dichtgelast terug te zetten is officieel niet toegestaan (bij auto's tot 2012 schijnbaar wel). Daarbij is de motor mogelijk ook al erg versleten door het vrijwel onafgebroken veel te hoge motor-oliepeil (vermenging met diesel). Stel dat ik de filters laat leegmaken, wat zijn dan de mogelijke (financiële/juridische) risico's/consequenties/mogelijkheden? De auto is zoals hij nu is nog slechts € 2000,- waard (opgave dealer), er is dus sprake van een aanzienlijke kapitaalsvernietiging. Inmiddels heb ik gezocht naar een eventueel vervangende auto en ik heb een Ford Kuga gevonden uit 2012. Vraagprijs € 17.000,- Aantoonbaar 70.000 km op de teller (onderhoudshistorie aanwezig). Vermogen 200 PK (moet ca. 2 ton kunnen trekken), benzinemotor 2,5 liter, 5 cyl. wil ik dan op LPG laten overzetten. Ik kan niet de gevolgen overzien van beide opties (Outlander behouden of Kuga aanschaffen), niet fiscaal/milieutechnisch met het oog op de ontwikkelingen in de komende jaren. Graag uw advies in deze, bij voorbaat dank.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Mitsubishi moet een kostbare technische ingreep ondergaan en overweegt u eventueel de aanschaf van een andere auto.

In de APK wordt inmiddels gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Dieselauto’s worden door fabrikanten van een roetfilter voorzien om aan de Europese emissie-eisen te voldoen, maar deze worden regelmatig verwijderd of buiten werking gesteld. Dit wordt soms gedaan bij chip-tuning of om onderhoudskosten uit te sparen. Het roetfilter is sinds 2011 verplicht op nieuwe dieselauto’s. Auto’s van vóór 2011 kunnen ook een roetfilter hebben. Op zich mag deze wel verwijderd worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de APK. Wel moet dit bij de RDW gemeld worden, omdat dit een wijziging in de constructie betreft.

Uw auto is echter van 2012. Dus wanneer er visueel duidelijk sprake is van een ontbrekend roetfilter, die er feitelijk wel hoort te zijn, moet u rekening houden met afkeur. Wanneer slechts het binnenwerk is verwijderd en het ''omhulsel'' suggereert dat het filter nog altijd aanwezig is, zal de auto wellicht gewóón goedgekeurd worden. Dat zou dus een serieuze overweging kunnen zijn maar juridisch gezien wordt dat beschouwd als een economisch delict en zou u hiervoor beboet kunnen worden. De RDW is overigens al een poosje drukdoende om dergelijk controles ook te kunnen uitvoeren.

U noemt de Ford Kuga als alternatief, vemoedelijk ook omdat een behoorlijke aanhangwagenmassa getrokken moet worden. De trekgegevens van de auto met wellicht een aangekoppeld caravangewicht kunt u aflezen middels ons Caravan Trekprogramma

De overweging om deze op LPG te laten draaien zou ik u minder snel willen aanbevelen. Ford geeft geen homologatie af voor LPG en zegt daar feitelijk ook mee dat de betrouwbaarheid en duurzaamheid daardoor negatief kan worden beinvloed. De moderne generatie benzinemotoren zijn ontworpen om op benzine te rijden en kan een een LPG installatie ook weleens vervelende bijverschijnselen hebben.