Ruitschade auto garantie?
Vraag gesteld door osigoldman op 20 oktober 2016
In mijn Renault Kangoo zat een scheur in de voorruit. Deze is nu afgelopen donderdag door mijn garage (3e partij was ingehuurd) vervangen. Sindsdien naar huis gereden. Zondagmorgen (na 3 dagen) na het wegrijden ontdekt dat er weer een scheur in de voorruit zat. Deze keer zat de scheur achter de steun van bestuurders ruitewisser. Het was een T-vormige scheur die onder uit het rubber leek te komen dan een paar cm vertikaal omhoog ging waarna hij naar beide kanten horizontaal verderging (15 cm aan beide zijden).
Ik heb direct de ruit gecontroleerd en gefotografeerd en geen putjes of beschadigingen geconstateerd. De scheur zat voelbaar aan de buitenkant.
Intussen is het al verder gescheurd.
De barst is erin gekomen terwijl hij geparkeerd stond. De vorige barst is ook erin gekomen toen de auto geparkeerd stond. Toen ook geen steenslag gehoord, maar er waren wel kleine putjes te zien aan de rand van het raam. Nu geen zichtbare putjes etc.
Wat kan ik nu doen? Hoe kan ik controleren of mijn ruit vakkundig is geplaatst en moet dit onder garantie worden afgehandeld? Kan het zijn dat er iets met de carrosserie aan de hand is of is het slecht voor de auto om met 2 wielen op de stoep te parkeren?
Antwoord van David
ANWB ExpertU heeft de voorruit van de auto laten vervangen, maar na drie dagen is er wederom een nieuwe scheur in de ruit ontstaan, zonder dat er steenslag of andere oorzaak te zien is.
Ik raad u aan een beroep te doen op de garantie, volgens onze technische experts is het niet uitzonderlijk dat er sprake is van een bepaalde spanning op een nieuwe ruit, waardoor deze scheurt.
Nu er geen zichtbare oorzaak zoals steenslag te zien is en de scheur op zo'n korte termijn na plaatsen is ontstaan, lijkt het er toch op dat u een beroep zou moeten kunnen doen op garantie.
Het parkeren met twee wielen op de stoep heeft geen noemenswaardig effect op de ruit.
Deel deze pagina