Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is de verwachte levensduur van een warmtewisselaar van een motor (Opel Astra 1.6 van 2010)

Vraag gesteld door 28blackbird op 11 maart 2015

Heb een Opel Astra uit 2010 (nieuw gekocht en nu 92600 km op de teller en altijd onderhoudsbeurten gehad)
Door melding naar opel garage gedaan. Eerste diagnose was kapotte thermostaat van de motor. Nu blijkt dat dit veroorzaakt wordt door kapotte warmtewisselaar in de motor. Een reparatie van ruim 700 Euro. Garage wil rekening met 25% verlagen (10% opel en 15 garage).
Had ik kunnen verwachten dat dit onderdeel (de warmtewisselaar) al kapot zou kunnen gaan binnen de 100000 km ?
Is het aanbod van de garage redelijk of had ik mogen verwachten dat de warmtewisselaar nog niet kaport was gegaan.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het is niet helemaal duidelijk welk onderdeel het betreft en de relatie met in eerste instantie de thermostaat. Misschien kunt u nog specifieker aangeven wat er precies heeft plaatsgevonden. Graag óók welk type 1.6 motor het hier betreft. Ik hoop u dan nog wat gerichter te informeren over coulance en een redelijk verhouding tot de kosten.



***

Reactie van 28blackbird:

Tav Jos van der Drift

Kreeg de melding "voertuig dringend service nodig". Storing is uitgelezen en diagnose was kapotte thermostaat. Vandaag zou dit verholpen worden maar toen bleek dat ook de warmtewisselaar van de motor kapot was. Dit zou dan ook de oorzaak zijn van de kapotte thermostaat. Vor mij een te technisch verhaal maar heeft te maken van lekken van olie en koelsysteem en ook beschadigde rubbers.
Het betreft een Opel Astra Cosmos 1.6 85kw uit 2010.



***

Reactie van Jos van der Drift:

De oorzaak van de kapotte warmtewisselaar is kennelijk onbekend maar de aangeboden coulance doet vermoeden, dat de garage en importeur dit als buitensporig beschouwen. Dan is inderdaad de grote vraag of de vergoeding overeenkomt met de te verwachten levensduur. Wat mij betreft mag je redelijkerwijs uitgaan van minimaal 150.000 km. Dat houdt in dat met de huidige tellerstand ongeveer 2/3 van de te verwachten kilometers bereikt zijn. Dan blijft er dus nog 1/3 deel over. Het aanbod van 25% is niet heel onredelijk maar zou nog wat hoger mogen. Het mooiste voorstel zou zijn wanneer alle partijen 1/3 deel voor hun rekening zouden nemen. Misschien zou u deze suggestie eens kunnen opgooien.