koelvloeistof verdwijnt snel in motorolie met veel witte rook
Vraag gesteld door toetje10 op 31 juli 2018
Ik heb een pontiac firebird 3.4 v6. de koppen zijn afgeperst en de kleppen hebben nieuwe seals. nieuwe koppakking e.d. geplaatst. dit is gedaan ivb met witte rook uit de uitlaat en koelvloeistof bij de olie.
Na reparatie nieuwe olie op pijl gebracht en koelvloeistof gevuld. motor loopt rauw en de koelvloestof mengt zich weer met de olie. in 5 minuten is het motorolie peil veel te hoog. en de druk geeft 5,5 bar aan op de olie? weer heel veel wiite rook uit de uitlaat. waar kan de koelvloeistof zich nog meer mengen met de olie en hoe komt deze dan toch weer bij de cylinder.
Antwoord van Leo
ANWB ExpertUw Pontiac Firebird produceerde witte rook uit de uitlaat en er kwam koelvloeistof in de olie. Na vervangen van de koppakkingen en het afpersen van de cilinderkoppen komt er nog steeds koelvloeistof in de olie.
U vraagt hoe er nog meer koelvloeistof in de olie kan komen en witte rook ontstaan.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn.
Een compressie meting of nog liever een lektest kan uitslag geven of er een toegang voor koelvloeistof is naar een cilinder.
Koelvloeistof in de olie kan veroorzaakt worden door een scheur in het blok maar ook door een kapotte oliekoeler.
Deel deze pagina