Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Info chiptuning Seat Ibiza

Vraag gesteld door jordivd91 op 29 augustus 2017

Beste,

Begin augustus heb ik een nieuwe Seat Ibiza FR Business Intense gekocht. Om het kort te houden: ik ben benieuwd naar wat chiptuning met deze auto zou doen. Vrienden van mij hebben er goede ervaringen mee, maar hebben geen nieuwe auto. Ik heb begrepen dat dit ivm beveiliging de zaak anders kan maken.

Vooropgesteld moet worden dat ik weinig verstand heb van auto's (motorisch) en dat ik de auto nog niet heb ontvangen. Ik weet dat de auto een 1.0 driecilindermotor met turbo heeft met een vermogen van 115 pk bij 5000 rpm (koppel 200 nm bij 2000 rpm). Mijn huidige Ibiza bezit dezelfde motor, maar dan met 95 pk (koppel zal iets lager zijn vermoed ik). Over deze motor ben ik redelijk tevreden, maar voornamelijk vanaf de 100 km/u gaat het me iets te traag. Met inhalen mis ik power. Stel dat ik dit wederom ervaar (ondanks het proefrijden), is chiptuning dan een mogelijke oplossing en zoja, doet dit wat met het verbruik?

Ik haal de hoge toerentallen (5000 rpm bijvoorbeeld) overigens nooit. Ik schakel vrij snel op. Het gaat me dus niet zozeer om het maximale vermogen, maar meer om de invloed op het normale rijgedrag (bij lage toeren en inhalen op de snelweg).

Mvg,

Jordi

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U overweegt chiptuning aan uw nog te leveren nieuwe Seat Ibiza.

De auto die u heeft besteld levert maximaal 200 Nm bij 2000 toeren, en een vermogen van 85 kW (115 pk) bij 5000 toeren. Dat is al een merkbare vooruitgang op de 95 pk en 160 Nm van de vorige Ibiza. Wellicht voldoet de auto daarmee uitstekend aan uw wensen. De motor heeft meer trekkracht 'onderin', zoals u aangaf graag te willen.

Wilt u meer pit, dan zou ik dat aanspreken op de manier die gewoon voorhanden is en waarop de motor ontworpen is, en dat is wat meer toeren draaien. Aan het motortje ligt het niet. Een te hoge motorbelasting bij een te laag toerental heeft alleen maar technische nadelen.