Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verlengen (fabrieks)garantie tegen betaling nuttig / zinvol of weggegooid geld

Vraag gesteld door Frans Delft op 24 februari 2016

Ik bezit een Suzuki SX4 S-cross Diesel nieuw gekocht ca. 2 jaar geleden. Nu ontvang ik een aanbieding van Suzuki om de garantie met 2 jaar te verlengen voor de prijs van € 752,-. Ik weet niet of ik dat moet doen. Is dit wel nuttig/noodzakelijk en / of zinvol? Ik snap dat je dan zorgelozer kan rijden, maar weegt dat op tegen de kosten. Tot nu toe met weinig (garantie)kosten te maken gehad.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het verlengen van de fabrieksgarantie een zinvolle investering is.

Wanneer ná het verstrijken van de garantie termijn een auto binnen een bepaalde leeftijd een gebrek laat zien kunt altijd nog iets ondernemen richting de leverancier. Het is niet zo dan ná de garantie termijn een auto zomaar allerlei gebreken mag vertonen. Een buitensporig gebrek valt dan onder het non conformiteitsbeginsel en kunt u desnoods met tussenkomst van een Geschillencommissie uiteindelijk op een financieel gerechtvaardigde regeling komen.

Met de verlengde garantie van 752 euro koopt u feitelijk iets wat deels al binnen het consumentenrecht valt. Het voordeel is echter wel dat u wellicht minder hard hoeft te strijden bij een gebrek en wordt het misschien als garantie makkelijker gehonoreerd dan onder de noemer van coulance. U moet wel zien dat deze verlengde garantie een duidelijk commercieel product is. Gezien de goede reputatie van het merk én het feit dat u zónder deze garantie bij een buitensporige gebrek wel degelijk iets kunt ondernemen, beschouw ik deze toch fikse investering niet als noodzakelijk.