kosten wegenbelasting 2016 hybride minder dan 50g/km op LPG
Vraag gesteld door ANWB vraag op 13 augustus 2015
Ik overweeg mijn Outlander PHEV van een LPG3 installatie te voorzien.
In jullie rubriek Motor rijtuigen belasting schrijven jullie volgende:
Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 t/m 50 g/km komt er een halftarief (de helft van de normaal verschuldigde MRB). Het betreft in de praktijk elektrische of semi elektrische auto’s zoals de Opel Ampera met range extender of de plug-in hybride Mitsubishi Outlander. Verder blijft hierbij de bestaande gewichtscorrectie van 125 kg voor hybrides en (semi-)elektrische auto’s gehandhaafd vanwege het accupakket.
Voor de provincie NH zou dit inhouden na aftrek van 125 kilo voor het accu pakket, dat ik de helft zou betalen van 376 euro per kwartaal.
Bij navraag bij de belasting dienst blijkt men daar niet iets te weten van het half tarief dat jullie vermelden en wordt er alleen 125 KG gewichts correctie toegestaan.
Graag duidelijkheid van jullie kant wat nu correct is.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertDe MRB voor bijvoorbeeld de PHEV zal per 2016 toch écht op basis zijn van het half tarief met 125 kg aftrek op van massa ledig voertuig. Deze aftrek van 125 kg komt echter per 2017 te vervallen.
***
Reactie van ANWB vraag:
Kan je mij aangeven waar deze informatie te vinden is. Zoals aangegeven heb ik de belastingdienst AUTO afdeling gebeld en deze hebben zelfs intern navraag gedaan over mijn vraag, echter kreeg ik het antwoord zoals eerder aangegeven. Met andere woorden half tarief, daar weet de belastingdienst intern niets van en er is niets over te vinden op hun site. Je begrijpt dat voordat ik een LPG3 laat inbouwen even 100% zekerheid wil hebben over wat ik verwachten kan.
Alvast bedankt.
***
Reactie van Jos van der Drift:
Het verhaal van de Overheid over Wijzigingen MRB vanaf 2016
van de website vind u via de volgende link;
De aftrek van 125 kg wordt daarin niet genoemd omdat dit een huidige regel is die dus voor 2016 onveranderd blijft.
De geplande wijzigingen voor 2017 vindt u in de laatste Autobrief waarin duidelijk wordt vermeldt dat wat betreft BPM en MRB plugin hybrides steeds meer als reguliere auto's beschouwd gaan worden.
Overigens moet u rekening houden met een toename van 80 procent van de LPG tankinhoud boven op massa ledig voertuig. Dat kán van invloed zijn voor het tarief MRB.
Deel deze pagina