ANWB adverteert met sneeuwkettingen met kleine schakels (9 mm) voor auto's met weinig ruimte in de wielkas. Hoeveel ruimte adviseert u?
Vraag gesteld door apkkia op 13 februari 2017
Met ruimte bedoel ik de ruimte tussen de (verticaal geplaatste) schokdemper en de band aan de binnenzijde van het wiel.
Zou 3 á 4 mm ruimte ná/met montage van de sneeuwketting (voorwielen) voldoende zijn (om beschadiging -van de schokdemper- te voorkomen)?
Wat zou invloed hogere of lagere bandenspanning op deze afstand/ruimte zijn?
Zou bijv. 0,2 bar minder een iets minder 'bollende' band opleveren, en daarmee wellicht iets meer ruimte? Of zou juist een iets hogere bandenspanning iets meer ruimte geven?
Een spoedig antwoord zou ik zeer op prijs stellen.
Ik dank u bij voorbaat.
mvg,
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over de noodzakelijke beschikbare ruimte in de wielkasten voor de bewegingsvrijheid van een sneeuwketting.
Kunt u voor de volledigheid aangeven wat de betreffende bandenmaat is én merk en type/bouwjaar auto. Ik hoop uw vraag dan zo spoedig mogelijk te kunnen beantwoorden.
***
Reactie van apkkia:
geachte heer van der Grift,
Deze vraag had ik min of meer wel verwacht. Ik denk echter dat die gegevens niet (meer) echt relevant zijn, omdat ik andere velgen (winterwielen) met een andere ET-waarde (min 4) heb laten monteren.
Hoe dan ook: De ruimte tussen schokbreker en band bedraagt nu ca 10 á 12 mm. Met een schakel van 7 mm aan de binnenkant band zou ik 3 á 5 mm ruimte overhouden. Wellicht niet riant: maar wellicht wel (net) voldoende (?)
Het betreft overigens een BMW X1 2016. De bandenmaat is 225/55/17. En.... vlgs BMW is er standaard (maar dat is het dus i.c. niet) niets mogelijk.
***
Reactie van Jos van der Drift:
Er wordt wel een ketting voorgeschreven voor de betreffende auto met de deze bandenmaat maat de kettingenleverancier meldt vervolgens dat "deze aanbeveling is gebaseerd op onze ervaring, maar het is absoluut noodzakelijk om de gegevens van de fabrikant van het voertuig te overwegen."
Kennelijk is het advies van de dealer negatief op basis van de standaard velg- en bandenmaat. Of de afwijkende ET-waarde derhalve voldoende ruimte creëert voor wél een verantwoorde montage durf ik niet te bevestigen. In een dynamische toestand kan een marge van enkele millimeters al snel overbrugd worden en ligt vervolgschade al snel op de loer.
***
Reactie van apkkia:
Dank voor uw snelle antwoord/reaktie,
Blijft nog de vraag m.b.t. de invloed van de bandenspanning op de grootte/breedte van de band. Heeft u een idee welk effect e.e.a. kan opleveren?
Bvd en mvg,
***
Reactie van Jos van der Drift:
Ik begrijp dat u graag een verlossend antwoord zou willen hebben maar ik ga me daar niet aan wagen. Ik denk niet dat 'n paar tiende verschil in bandenspanning het gebruik van een ketting ineens wél verantwoord maakt. Ik denk dat wanneer de dealer het niet verantwoord acht, de afwijkende ET waarde en bandenspanning dan niet ineens het verschil kan maken.
Deel deze pagina