Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waren deze reparatie nodig?

Vraag gesteld door KenXD op 20 september 2016

Hoi Experts,

Ik heb een renault clio 2002, 1.2 16V S2005.
Een paar weken na mijn grote beurt, begon mijn auto in de vierde en vijfde versnelling gek te doen. Hierin wou mijn auto plotseling niet meer goed optrekken ook al heb ik het gas volledig in gedrukt.
Dus weer na de garage gebracht. Eerst dachten ze dat de bobine stuk was deze vervangen, maar het probleem was niet verholpen. Dus heeft de garage in de motor gekeken en bleek de tweede cilinder een onder druk te geven, en de oorzaak hiervan was dat de kleppen stuk waren. Nu hebben ze de kleppen vervangen en nog een aantal bouten.
En uit eindelijk bleek de bobine toch wel stuk te zijn dus deze is ook nog is vervangen.
Allemaal vervangen, auto terug gekregen. Direct nadat ik de garage uit ben gereden merk dat de auto problemen schokt in de eerste en tweede versnelling wat eerst niet zo was. Heeft de garage iets verkeerd gedaan?
Ik ben weer terug gegaan, hebben ze de auto weer uit gelezen en nu is de labda sensor stuk en nu willen ze deze ook gaan vervangen.

Mijn vraag is waren deze reparatie nodig? Ik wil ook graag weten wat de gebruikelijke kosten hiervoor zijn? ik krijg het gevoel dat ik nu veel te veel heb betaald.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Kort na een grote beurt gaat de motor van uw auto inhouden en worden er een reeks van reparaties uitgevoerd om dit te verhelpen, U vraagt of deze reparaties noodzakelijk waren.

Dat er kort na een onderhoudsbeurt iets stuk gaat kan toeval zijn.

Dat er een bobine, klep en lambdasonde tegelijk stuk gaan geloof ik niet.

In alle gevallen gaat er op den duur een lampje branden op het dashboard en daar schrijft u niet over. Door middel van een compressietest is een verbrandde klep snel vast te stellen en ook een probleem met een bobine en lambdasonde is eenvoudig vast te stellen.

Deze manier van repareren lijkt niet erg logisch. Als u er met de reparateur niet uit komt kunt u hem schriftelijk aansprakelijk stellen en de zaak eventueel voorleggen aan de geschillencommissie auto.

Als de oude onderdelen nog aanwezig zijn kan een expert vaststellen of deze onderdelen stuk zijn en of alle reparaties noodzakelijk waren.



***

Reactie van KenXD:

Bedankt voor uw reactie!

Ik ben inderdaad vergeten ze vertellen over de lampen. Mijn luchtverontreiniging lamp begon te knipperen. En deze zou uitgelezen zijn als een kapot bobine. Maar na het veranderen van de bobine, kreeg ik alleen te horen dat er in de motor mogelijk iets stuk is. Ze hebben nooit iets over de labdasonde gehad. Pas na mijn reparatie toen ik mijn auto terug kreeg, merkte ik dat de luchtverontreiniging lamp nog steeds branden en ook constateerde ik nieuwe problemen met de auto, dus ben ik weer terug gereden naar de garage. Toen hadden ze mijn auto uitgelezen en is de labdasonde stuk.