Parkeerschade claimen of niet?

Veel mensen claimen niet uit angst voor een premiestijging

Iets te onvoorzichtig ingedraaid op dat krappe plekje, je portier net te enthousiast geopend, niet goed gekeken bij het wegrijden: je hebt sneller  parkeerschade dan je lief is. Soms door onoplettendheid van een ander, maar de praktijk wijst uit dat de schuld vaak bij jezelf ligt. Of komt het door de (te) kleine parkeerplaatsen voor de groter wordende auto’s? Hoe dan ook, grote kans dat je die kras of deuk niet meldt bij je verzekeraar, uit angst voor een premiestijging.

Een schrale troost: als je wel eens schade hebt opgelopen bij het parkeren ben je lang niet de enige. Sterker nog, een groot deel van alle autoschade wordt veroorzaakt tijdens het parkeren en manoeuvreren. Zonde, want het kan je een hoop geld kosten. Hoog tijd dus om dit te voorkomen.

 

5 tips

Lees onderstaand enkele belangrijke tips van Jos van der Drift, ANWB-expert op het gebied van auto’s en houd de kans op parkeerschade zo klein mogelijk.

  1. Probeer je auto zo veel mogelijk achteruit in te parkeren. Je hebt dan beter zicht tijdens het wegrijden.
  2. Klap je spiegels in en verklein het risico dat iemand deze er per ongeluk af rijdt.
  3. Vraag een medepassagier om uit te stappen om te kijken naar dingen die je zelf vanuit de auto niet goed kunt zien.
  4. Vermijd parkeerplaatsen onder bomen of struiken. Hiermee verklein je, zeker in de herfst en winter, dat er vallende takken op jouw auto terecht komen.
  5. Glad op de weg? Kies dan voor winterbanden. Deze banden hebben meer grip op de weg. Blijf wel rekening houden met een langere remweg.

Naar de verzekeraar?

Ria Mol weet als verzekeringsexpert van de ANWB alles over dit onderwerp. ‘Alleen bij een WA + Volledig Casco ben je verzekerd voor schade die je zelf veroorzaakt aan je eigen auto. Of je bij een parkeerongeluk dan wel of niet je verzekeraar moet  inschakelen is vaak een rekensom. Een uitbetaling gaat namelijk bijna altijd ten koste van je no-claimkorting, waardoor je teruggaat in je schadevrije jaren. Hierdoor valt je premie hoger uit. Het kost dan soms jaren om weer op het premiebedrag te komen dat je gewend was. We zien dat veel mensen daarom kleine schade zelf betalen.’

Dader onbekend

En wat als je door toedoen van een ander een deuk in je wagen hebt, maar de dader onbekend is? ‘Dat is vaak een probleem. Want ook in zo’n geval kun je bij een schadeclaim terugzakken in je korting. Het Waarborgfonds Motorverkeer kan uitkomst bieden, maar dan moet je allrisk verzekerd zijn en echt aantoonbaar bewijs hebben, zoals getuigenverklaringen, foto’s en/of een aangifte bij de politie. Ze keren niet zomaar uit.’ Joost de Bree, woordvoerder van ANWB Verzekeren, weet een mogelijke  oplossing. ‘Bij autoschades kunnen dashcams als bewijslast worden ingebracht. Het is bij ons nog sporadisch als bewijsmateriaal aangeleverd, maar heeft in die gevallen wel een succesvolle bijdrage geleverd aan een correcte afwikkeling.’

Zonder handen

Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer autofabrikanten technologische parkeerhulpmiddelen op de markt brengen. In reclames zie je de laatste snufjes: van parkeersensoren met de bekende piepjes tot Park Assist met Park Distance Control, waarbij je inparkeert zonder je handen te gebruiken. Volgens De Bree is dit een positieve ontwikkeling. ‘Uiteraard juichen wij het gebruik van technologische hulpmiddelen toe. Tien jaar geleden waren vooral de auto’s in het luxere segment uitgevoerd met dit soort opties, maar we zien nu dat het steeds meer een basisproduct wordt in het middensegment. Ook in kleinere auto’s zie je ze vaker terug. Wij verwachten dat deze trend het aantal eigen parkeerschades zal verminderen.’