Occasiontest Audi A4 (2008/heden)

Zoek andere autotests

Stijlvol visitekaartje

Traditioneel is Audi sterk in de klasse zakelijk inzetbare sedans en stationwagens (‘Avant’ in Audi-taal). Deze derde generatie van de A4 past helemaal in die lijn. Zoals bij veel ex-zakenauto’s van dit formaat sluit de vraag als occasion niet helemaal aan bij het aanbod.

Korte introductie

  • Keuze behoeft geen uitleg
  • Rijdt vrij sportief
  • Indrukwekkend model
  • Diverse technische storingen bekend
  • Relatief heel populair

Over de Audi A4

Waar praten we over?

De A4 is zo’n beetje de kern van het merk Audi. Het merk met de ringen maakt auto’s in allerhande klassen, maar dit is waar het merk om draait. Een voorname vierdeurs sedan of vijfdeurs Variant in de grotere middenklasse, met een wat ingetogen, bijna sjieke stijl, een vleug sportiviteit, technisch vooruitstrevend en tegelijk toch een zekere no-nonsense uitstraling. Vooruitgang? Wat op een Audi niet zit, is niet de moeite waard. Vooral met een model als de A4 heeft Audi zich genesteld tussen BMW en Mercedes-Benz, samen de grote Duitse drie. Het is dus een open deur om deze A4 ‘een echte Audi’ te noemen. Toch is dat zo.

Dit vindt de Wegenwacht

Bij deze generatie A4 zit een van de computers die de motor aansturen in de wateropvangbak onder de voorruit. Als de afvoer van die bak verstopt zit, door blaadjes, zand of vuil, loopt die bak vol en ‘verzuipt’ de computer. De auto stopt er dan mee. Wellicht is de computer nog te redden door ‘m goed droog te maken, in elk geval moet die afvoer doorgeprikt worden. De elektrisch bediende parkeerrem wil soms niet loskomen, waardoor weg rijden onmogelijk wordt. De wegenwacht krijgt die wel los, desnoods worden de elektromotoren verwijderd. Daardoor is de auto in elk geval weer rijdbaar, zij het met een constante waarschuwing op het dashboard. De 2,0 liter TDI-motoren hebben wel eens last van een EGR-klep die ‘plakt’, waardoor de motor slecht loopt. De wegenwacht roept die klep wel tot de orde, maar als het vaker voorkomt, moet er echt een keer een nieuwe klep in. Het controlelampje van de bandenspanning gaat niet uit als alle banden op spanning zijn gebracht, het systeem moet via de schakelaar worden gereset. Eigenlijk is dat geen euvel, alleen een onhandige constructie. Dat geldt ook voor het koelvloeistoflampje, dat soms na een koude winterse start blijft branden, als de vloeistof door inkrimping even onder minimum peil is geweest.

Uitvoeringen en varianten

Alle varianten van de A4 zijn er als vierdeurs sedan en als vijfdeurs Avant, al verscheen die pas een half jaar later. Er is zoals bij Audi gebruikelijk een breed motorenaanbod binnen dit model. De 1,8 TFSI (turbo, 16-klepper, directe inspuiting) is er in twee varianten: 88 kW/120 pk en 118 kW/160 pk. Dat geldt ook voor de 2,0 TFSI: 132 kW/180 pk en 155 kW/210 pk. Als top-benzinemotor is er de 3,2 liter V6 FSI met 195 kW/265 pk. De 2,0 liter TDI-diesel (in dit model uitsluitend met common rail-inspuiting) zien we in liefst drie varianten: 88 kW/120 pk, 105 kW/143 pk en 125 kW/170 pk. Er zijn twee V6-diesels, een 2,7 liter met 140 kW/190 pk en een 3,0 liter met 176 kW/240 pk. In 2010 is een versie van de 2,0 TFSI uitgebracht, die geschikt is gemaakt voor het gebruik van de gedeeltelijk biologische brandstof E85, maar er kan ook gewoon Euro 95 in. Audi’s befaamde quattro-vierwielaandrijving is standaard op de 3,2 FSI en 3,0 TDI. Gek genoeg is het niet geleverd met de 2,7 liter TDI, maar wel tegen meerprijs op de sterkste 1,8 TFSI, 2,0 TFSI en de twee sterkste versies van de 2,0 TDI. Eind 2011 is er een facelift met de nodige detailwijzigingen doorgevoerd. Alle technische uitvoeringen zijn er in een al rijk uitgeruste basisversie en als Pro Line met een nog ruimere uitrusting. De zeer sportieve S4 laten we hier buiten beschouwing.

De Audi A4 als occasion

Nieuw wordt de Audi A4 vrijwel uitsluitend verkocht als zakenauto, hetzij via een leasecontract, of aan bedrijven die de auto gewoon in kopen. De vraag naar gebruikte auto’s van dit formaat is niet zo groot, hoewel daar toch uit oogpunt van comfort en rijplezier veel voor is te zeggen. Veel A4’s, vooral de wat oudere exemplaren, vertrekken stilletjes naar het buitenland, met name in oostelijke richting. Het aanbod dat in ons land blijft, zijn vaak wel de mooiere en nettere exemplaren. Dat geldt zeker voor de auto’s die door merkdealers worden aangeboden. Het kan interessant zijn een jong gebruikte A4 te kopen bij de directe outlets van leasemaatschappijen. Die zijn vaak net even scherper geprijsd en ook die bedrijven schiften de mooiere exemplaren uit het aanbod om zelf te verkopen. In bijna alle gevallen geldt dat A4’s door die zakelijke inzet in de eerste jaren flinke kilometerstanden oplopen. Dat hoeft geen bezwaar te zijn. Sterker nog: een A4 van enkele jaren oud met een opvallend lage kilometerstand is niet meteen verdacht, maar dan is bewijs van die kilometerstand (Nationale Auto Pas!) absoluut vereist, meer nog dan bij die kilometervreters. In het motorenaanbod zitten verschillende types die met verschillende vermogens zijn geleverd. Het is zinvol zeker te weten welke je voor je hebt. Het occasionaanbod van de A4 is fors, maar minder hectisch dan bijvoorbeeld bij een A3, omdat er gewoon minder vraag is. Overigens betreft ongeveer tweederde van het aanbod een Avant en ongeveer de helft zijn diesels.

De proefrit

Wie op zoek is naar overdadig comfort, komt bij de A4 niet geheel aan zijn trekken. De hele rijervaring staat in het teken van een stevige, degelijk aandoende auto, wat dubbeldik wordt onderstreept door de erg straffe vering. Alle quattro’s hebben standaard een sportonderstel, dat is helemaal keihard afgestemd, ook de normale A4’s hebben hier last van. Het sterke afrolgeluid van de banden houdt hiermee ook verband. Daarbij is de A4 qua rijeigenschappen niet zo sportief als het merk doet vermoeden. Dat komt omdat bij de A4 de motor voorin in lengterichting ligt. Het gewicht van de motor bepaalt dat de A4 een sterk onderstuurkarakter heeft. Anders gezegd: in een bocht wil hij het liefst rechtdoor. Sterke punten zijn wel de uitstekende voorstoelen en het lage geluidsniveau. Achterin is de A4 net ruim genoeg voor twee volwassenen, maar bijvoorbeeld niet echt veel ruimer dan een A3. De Avant is door zijn vijfde deur aanzienlijk praktischer, maar de zitruimte achterin is niet groter. De bagageruimte meet in de sedan een riante 480 liter, in de Avant nog 10 liter meer. Het brandstofverbruik verschilt aanzienlijk per motorisering. Overigens kunnen veel automobilisten met de minst sterke versies al uitstekend uit de voeten. De 1.8 TFSI met name is door zijn souplesse een heerlijke motor in het gebruik.

Met dank aan Pon Occasion Center, Barneveld | www.ponoccasion.nl

Conclusie

Als de stijl van het merk Audi je aanspreekt, is een gebruikte A4 een aanrader. In het gebruik is een A6 een stuk duurder en het imago en de uitstraling liggen toch op een ander vlak dan bij een A3. Kwalitatief is een A4 niet de allerbeste auto ter wereld, maar door onder meer gebruik van enkele eigen Audi-motoren beter dan zijn concerngenoot.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest