Triotest kleine crossovers

De Suzuki Ignis neemt het op tegen de Opel Mokka X en de Renault Captur

Iedereen wil wel een stoere auto met een hoge zit. Opel, Renault, maar vooral Suzuki maken die wens betaalbaar. Welke kleine crossover levert de grootste prestatie?

Ruimte

De nieuwe Ignis is 42 centimeter korter dan de Renault Captur en scheelt zelfs een kleine 60 centimeter met de Mokka X. Desondanks biedt hij achterin nagenoeg dezelfde been- en hoofdruimte, dankzij een verschuifbare achterbank. De kofferbak van de Japanner is met minimaal 260- en maximaal 1.100 liter dan weer niet zo ruim bemeten.

Met de achterbank op zijn plek is de Renault de baas: 377- tegenover 356 liter bagageruimte voor de Opel. Klap je zittingen echter neer, dan kun je in de Mokka X tot wel 1.372 liter aan spullen kwijt. Daar komt de Captur met maximaal 1.235 liter bergruimte niet bij in de buurt. Achterpassagiers zijn in de Captur weer beter af: in de Opel maken lange inzittenden zowel met hoofd als benen contact met de auto.

Rijgedrag

Het weggedrag van de Captur is netjes. De Renault stuurt keurig direct en is comfortabel in vering en demping. Alleen korte oneffenheden worden niet goed verwerkt. Dan komt de auto wat stoterig over. Ondanks het feit dat de Captur maar 1.076 kilogram weegt, merk je dat je de driecilinder waarmee wij op pad gingen, flink op toeren moet worden gehouden. Alleen dan kun je goed meekomen met het overige verkeer, met alle gevolgen van dien voor het verbruik. Een probleem waar alle drie de testauto’s mee kampen, want ook de Opel en de Suzuki vereisen een ferme voet om een beetje gang te maken. Net als de Renault zet de Suzuki daarbij een behoorlijke keel op.

In de Ignis komt daar ook nog eens een flinke bak windgeruis bij, wat het maken van lange ritten vermoeiend maakt. Het feit dat de kleine crossover net als menig hedendaagse Suzuki over een matige rechtuit-stabiliteit beschikt, draagt alleen maar bij aan de weerzin om lange afstanden met de auto af te leggen. Op korte stukken zijn het vooral de achterpassagiers die klagen, omdat de Japanner hard is geveerd. Een verkeersdrempel gaat niet voorbij zonder pijnkreten vanaf de achterbank. Het stuurwiel, dat alleen in hoogte verstelbaar is, zorgt er in combinatie met de korte zittingen van de voorstoelen voor dat ook de bestuurder nooit echt lekker zit. De Opel gaat net zo goed niet vrijuit wanneer het om het rijgedrag gaat. Weliswaar beschikt de Mokka op papier over de krachtigste motor, maar in de praktijk voelt de viercilinder ondanks zijn 140 pk wat loom aan. Vooral onderin is er niet veel trekkracht voorhanden. De vorige Mokka was straf geveerd. Bij deze gefacelifte versie zijn de Duitsers doorgeslagen naar de andere kant van het spectrum: de semi-terreinwagen veert nu zo soepel, dat je al gauw het maximale punt van inveren bereikt. Dat voel je met een flinke ‘bonk’ in je rug.

Verbruik

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is de Renault de enige driepitter in dit gezelschap. Zowel de Opel als de Suzuki beschikken over een viercilinder benzinemotor. Het verbruik is in overeenstemming met het gewicht van de testauto’s: de Opel weegt het meest en blijkt in de praktijk ook de grootste drinker: we realiseerden een gemiddeld verbruik van 1 op 12,3. Daarna volgt de Renault met een score van 1 op 16,2. Wie het minst vaak aan de pomp wil staan, kiest voor de Suzuki met een gunstig cijfer van 1 op 18,1. Een saillante score, aangezien de Japanners tegen meerprijs een hybride hulpsysteem meeleveren, dat het verbruik zou moeten drukken. Onze eenvoudige 1.2-liter testversie toont aan dat je dat geld dus niet persé hoeft uit te geven. Bij Suzuki bieden ze maar een krachtbron aan, Renault heeft er drie in de aanbieding (waarvan een diesel) en Opel verkoopt af-fabriek ook nog een Mokka X op LPG.

Gebruiksgemak

Opel heeft de recente facelift van de Mokka niet alleen aangegrepen om een extra letter aan de typenaam toe te voegen, maar nam meteen ook het ex- en interieur van de crossover onder handen.

Opel Mokka X

Binnen vinden we een fraai infotainmentscherm, dat de priegelknopjes van voor de opfrisbeurt vervangt. Daar is de ergonomie een heel stuk mee geholpen, al doet het neerklappen van de achterbank dan weer erg ouderwets aan. Je moet namelijk eerst de zitting wegklappen voor je de rugleuning vlak kunt leggen. Het OnStar-systeem komt ook nog onder het kopje Veiligheid terug, maar we noemen de fameuze abonnementsdienst ook hier even omdat je de telefoniste die onder het knopje schuilgaat even goed om de weg kunt vragen. Met een vinkje in de accessoiresfolder tover je de Opel bovendien om tot een rijdende WiFi-hotspot. Behalve een verschuifbare achterbank – met los te verstellen rugleuningen – heeft de Ignis zijn bezitters op praktisch vlak niet veel te bieden. Het is van deze drie de enige met een hoge tildrempel. Weliswaar beschikt de Japanner vanaf het tweede uitrustingsniveau over een infotainmentsysteem, maar het scherm daarvan weerspiegelt zo ontzettend, dat je bij zonnig weer nauwelijks kunt zien wat er op wordt weergegeven.

De Renault heeft niet alleen een vlakke, maar ook een dubbele laadvloer. Bovendien zit het interieur van de Fransman vol met handigheidjes, zoals een als dashboardkastje vermomde lade en afritsbare stoelbekleding. Verder heeft ook de Captur een verschuifbare achterbank, alleen wordt deze bij Renault standaard meegeleverd. Bij Suzuki moet je daarvoor een duurder uitrustingsniveau kiezen.

Veiligheid

Tegen meerprijs kan de Suzuki worden uitgerust met een radarsysteem, waarmee je zowel over adaptieve cruise control als een zelfstandig remsysteem beschikt. Ook een rijstrookassistent (alleen geluid) maakt deel uit van dit pakket. Het zicht rondom is vanwege de kleine raampjes beperkt. Het dak loopt ver door, zodat je bij het verkeerslicht ook moeilijk kunt zien wanneer het licht op groen springt.

De Opel kampt even goed met beperkt zicht. De raamstijlen zijn zo fors, dat het behoorlijk donker is aan boord.  Schuin naar achteren zitten de achterste exemplaren lelijk in de weg. En ook schuin naar voren neemt de dikke raamomlijning soms het zicht weg op fietsers en voetgangers. Het is een schrale troost dat de Mokka X is uit te rusten met tal van veiligheidsvoorzieningen, waaronder een rijstrook- en remassistent. Verkeersbordherkenning behoort ook tot de mogelijkheden, net als het eerder aangehaalde OnStar-systeem. Deze ‘butler-service’ alarmeert zelf de nooddiensten wanneer de auto doorgeeft bij een ongeluk betrokken te zijn geraakt. OnStar is inbegrepen vanaf het tweede uitrustingsniveau; alle andere hulpsystemen moeten hoe dan ook van de optielijst komen.

De veiligheidsuitrusting van de Renault steekt schril af bij die van de andere twee testkandidaten. Op de Captur valt op dat vlak helemaal niets bij te bestellen, terwijl andere Renaults wel over allerlei rijhulpsystemen beschikken. Een gemiste kans.

Prijs

Met een prijskaartje van € 24.195 is de Opel Mokka X de duurste kleine crossover uit dit vergelijk. De standaarduitrusting omvat airconditioning en een radio met Bluetooth-koppeling. Renault rekent minimaal € 19.090 voor de eenvoudigste Captur, compleet met airconditioning, een verschuifbare achterbank en dat riante dashboardkastje. Tegen meerprijs kun je de auto in verregaande mate naar je eigen smaak aankleden.

De Suzuki schrijft dit onderdeel op zijn naam met een vanafprijs van € 14.499. Voor dat geld beschikt de Ignis standaard over airconditioning en een radio met Bluetooth-koppeling. Ook de Japanner valt te personaliseren, al heb je daartoe minder opties dan bij de Fransen. Alle drie de modellen zijn leverbaar met vierwielaandrijving. Bij Suzuki is die optie wederom het voordeligst.

Winnaar

De stoerste semi-terreinwagen van dit stel is zonder twijfel de Opel Mokka X. De recente facelift heeft het model goed gedaan, zoals ook de ergonomie van het interieur er op vooruit is gegaan. Bovendien biedt de Duitser de meeste kofferruimte. Suzuki heeft de voordeligste kleine crossover in de aanbieding, die ook nog eens spaarzaam met brandstof omspringt.

Hoewel je de Renault minstens zo opzichtig kunt aankleden, is het uiterlijk van de Fransman niet zo smaak gebonden. Qua binnenruimte en verbruik zit hij mooi tussen de Opel en de Suzuki in, maar het zijn z’n rijcomfort en de talloze in het interieur verstopte handigheidjes waarmee de Captur deze triotest op zijn naam schrijft. De ontbrekende veiligheidsuitrusting vormt echter een nare kanttekening.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze 3 auto’s:
Opel Mokka X
Renault Captur
Suzuki Ignis