Moet ik of moeten medereizigers gevaccineerd zijn?
Uit privacyoverweging vragen we niet aan jou en andere reizigers (in geval van een groepsreis) of je gevaccineerd bent. Tenzij dit voor een goede uitvoering van de reis noodzakelijk is en/of een verplichting op de reisbestemming is. Kun je dit dan noodzakelijke bewijs niet overleggen, is er geen restitutie van niet genoten excursies mogelijk.
Ik heb een groepsreis geboekt. Wat is de maximale groepsgrootte?
Voor de maximale groepsgrootte per reis, verwijzen we je naar de betreffende reis op onze website of informeer hiernaar bij je reisadviseur.
Waar moet ik tijdens mijn reis rekening mee houden?
Mogelijk zijn er kleine aanpassingen nodig in je reisprogramma door lokale richtlijnen. Denk aan inbegrepen extra’s die nog niet mogelijk zijn of faciliteiten die nog gesloten zijn (zoals een gezamenlijk zwembad). Ook kunnen restricties gelden voor het maximum aantal personen dat tegelijkertijd naar binnen mag. Ook de locatie waar de coronatest voor de terugreis wordt afgenomen (verplicht als je vanuit een niet-EU of Schengenland terugreist) kan voor een wijziging in de route zorgen. Wij proberen altijd een passend alternatief te bieden en in het geval van grote wijzigingen informeren wij je vooraf.
Zitten we met de hele groep in één bus?
De groep mag en zal zoveel mogelijk samen in één bus reizen. In de bus heb je een vaste plaats. Het desinfecteren van je handen bij binnenkomst en het dragen van een mondkapje zijn in de meeste landen verplicht. De chauffeur beschikt over desinfecterende schoonmaakmiddelen. Neem zelf voldoende mondkapjes en desinfecterende gel mee.
Welke regels en verplichtingen gelden tijdens mijn groepsreis?
Voorkom vervelende verrassingen door voor vertrek alle risico’s en belangrijke informatie na te lezen in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANWB Reiswijzer en onze handige checklist 'Coronamaatregelen wereldwijd'. In de praktijk is het bij groepsreizen niet altijd mogelijk 1,5 meter afstand te houden ondanks dit op de bestemming een eis is. Daarom moeten we ons aan regels houden die voor jou en de meeste mensen al bijna ‘normaal’ zijn, zoals bijvoorbeeld het gebruik van mondkapjes, hygiënemaatregelen, afstand houden waar dat kan en verder goede afspraken maken met elkaar. Dan staat niets je in de weg om een leuke vakantie te hebben.
Onze reisbegeleiders zijn geïnstrueerd over strenge hygiënemaatregelen en procedures tijdens de hele reis. Zij kennen de lokale regelgeving en zien toe op het naleven van afspraken door onze leveranciers en reizigers. Reisleiders hebben geen medische achtergrond, maar hebben wel een belangrijke bemiddelende rol bij calamiteiten of ziekte. Zij hebben geen medische hulpmiddelen bij zich, maar wel een lijst met noodnummers en medische instellingen op de route.
Reisleiders kunnen altijd terugvallen op onze professionele achterban die direct zal assisteren bij o.a. corona gerelateerde problemen. In samenwerking met de Alarmcentrale wordt gezocht naar de best mogelijke oplossing. Iedere reiziger heeft de eigen verantwoordelijkheid om bij eerste signalen van optredende medische problemen dit te melden bij reisleider.
Hoe verloopt de kamerindeling bij de single groepsreizen?
De single reizen zijn op basis van een kamer op indeling. Je deelt je kamer met een reisgenoot van hetzelfde geslacht. ANWB informeert bij het boeken van de reis niet naar de vaccinatiestatus van de reizigers. Ter plaatse wordt daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden maar de kans dat er gemixt moet worden is aanwezig.
Slaap je liever alleen? Je hebt de mogelijkheid te upgraden naar een kamer voor alleengebruik. Dit kun je tijdens het boeken aangeven door de kamerindeling aan te passen naar ‘Kamer voor alleen gebruik’ / ‘Reisgezelschap 1 volwassene’.
Wat moet ik doen als ik positief test op corona tijdens mijn groepsreis?
Mocht je op vakantie positief testen op corona dan zul je (en wellicht ook je reisgenoten) voor een bepaalde periode in quarantaine moeten. Wij streven ernaar dat je de quarantaine altijd in je hotel kunt uitzitten. Het verblijf en de duur van de quarantaine hangt af van de coronarichtlijnen die gelden in jouw vakantieland.
Welke reisbenodigdheden neem ik voor het coronavirus mee?
Alle reisbenodigdheden voor op reis hebben je gemakkelijk en overzichtelijk in ons reizigersprotocol staan. Het reizigersprotocol vind je hier.
Zijn de kosten als gevolg van een coronabesmetting gedekt?
Dat hangt van je verzekeringen af en of je reisbestemming voldoet aan alle overige randvoorwaarden. Laat je daarom goed informeren voordat je op reis gaat zodat je niet voor negatieve verrassingen komt te staan.
In de basis dekt je ziektekostenverzekering de kosten door een coronabesmetting. Daarnaast kun je een beroep doen op je reis- en annuleringsverzekering. De meeste verzekeraars vergoeden de kostprijs.
Het kan voorkomen dat je voor een reisbestemming een extra verzekeringsverklaring nodig hebt. Dit is een kort overzicht van wat er vanuit jouw verzekering wel/niet is gedekt, voor wie en gedurende welke periode.
Waarom zijn niet alle vakantiebestemmingen met de kleurcode groen en geel in het reisprogramma opgenomen?
De ANWB gaat reizen naar de landen met kleurcode geel en groen gefaseerd uitvoeren. Gefaseerd, omdat, net als in Nederland, onze lokale partners weer tijd nodig hebben om alles weer zo goed mogelijk terug te brengen naar ‘het oude normaal.’ En, omdat vakantieplezier bij ons voorop staat, hanteren wij extra criteria. Zo vinden wij het bijvoorbeeld belangrijk dat er geen quarantainemaatregelen zijn bij aankomst, als je besmet bent je de quarantaine kunt uitzitten in je eigen hotel en bezienswaardigheden en horeca zoveel mogelijk geopend zijn. Check de website voor het actuele reisaanbod.
Ben ik verplicht tijdens de vliegreis een mondkapje te dragen?
Dat wijzigt continu, zelfs per land en vliegtuigmaatschappij. Check de juiste informatie bij jouw vliegtuigmaatschappij voor de geldende mondkapjesregels.