Geen medewerking aanpassing naam op vliegticket

Vraag gesteld door M. v. Barneveld op 22 september 2017

Vliegticket geboekt Cheap Tickets. Naam kwam niet overeen met paspoort. Op Schiphol probleem bij El Al. Meteen Cheap Tickets gebeld met verzoek naamswijziging. Waren slecht bereikbaar en niet bereid iets te doen. Uiteindelijk via El Al een nieuw ticket gekocht. Naderhand met beide partijen gebeld, verwijzen continue naar elkaar, onwil. Nu is het onze fout de namen niet goed op te geven, maar div ter zake kundige mensen zeggen dat een wijziging tegen kosten altijd mogelijk is. Heeft u nog een goed advies?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op Schiphol bleek dat er een spelfout zat in de naam op het vliegticket. Cheap Tickets bleek onbereikbaar. Uiteindelijk een nieuw ticket moeten aanschaffen. Normaliter kun je tegen een (kleine) vergoeding de naam op het ticket laten aanpassen. U vraagt zich af wat nu uw mogelijkheden nog zijn voor enige compensatie.

Aanpassingen naam op vliegtickets is mogelijk. Prijsvechters vragen hier doorgaans geld voor. Premium luchtvaartmaatschappijen brengen hier vaak geen kosten voor in rekening.

Over het algemeen is een naamswijziging tot minimaal 24 uur van de vlucht mogelijk.

Adviseer u de toepasselijke voorwaarden van El Al als van Cheap Tickets erop na te slaan. Hierin moet zijn vermeld wat de mogelijkheden/kosten zijn voor wijzigen naam op ticket.

Gelet op het feit dat u pas op Schiphol bij inchecken op deze fout werd gewezen, vraag ik mij af of er dan nog wel een mogelijkheid bestaat de naam op ticket aan te laten passen.

Als u kunt aantonen dat de fout niet door u is gemaakt, maar door Cheap Tickets of bij El Al is dat een ander verhaal. In dat geval is de partij die hier verantwoordelijk voor is, aansprakelijk.