Klacht Hongaars e-vignet

Vraag gesteld door Fritshtw op 16 november 2018

Het betreft een klacht over het Hongaarse e-vignet. Op 1 juli 2018 om 16:47u heb ik met mijn credit card het e-vignet voor 30 dagen betaald aan de Slowaakse-Hongaarse grens bij Bratislava. 13 minuten later ben ik geflitst en heb eind oktober de boete binnengekregen. Ik vermoedde, dat de betaling nog niet binnen was tijdens het flitsen, maar recentelijk heb ik nóg eens 2 keer een bekeuring via EPC binnen gekregen, eentje van 14 juli en eentje van 18 juli. Helaas ben ik het bonnetje zelf kwijt, maar heb wel het bewijs van betaling van mijn credit card. Inmiddels heb ik tegen de 3 bekeuringen bij/via EPC geprotesteerd en heb zowel mijn kentekenbewijs als het credit card betaalbewijs meegestuurd (maar dus niet het bonnetje zelf, helaas). Graag ontvang ik uw advies hoe hiermee verder te gaan, wel of niet betalen, (betaaltermijn is nog niet verstreken), welke verdere stappen zijn mogelijk, protesteren in Boedapest, in Brussel, of ... ?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een e-vignet gekocht. U heeft echter toch een aantal boetes ontvangen. U heeft bezwaar gemaakt, maar nog geen reactie ontvangen.

Ons advies met betrekking tot tol in Hongarije is:

  • Controleer altijd of op het e-vignet het juiste kenteken is vermeld. De controles worden aan de hand van het kenteken uitgevoerd.
  • Het is aan te raden het e-vignet een jaar te bewaren. Bij een eventueel onterechte boete is dit het enige bewijs.

Wij hebben eerder enkele meldingen gehad waarbij bleek dat het kenteken niet juist was genoteerd. Als dat bij u ook het geval is, dan hoor ik dat graag. Voor nu zult u het antwoord van EPC moeten afwachten. Wordt uw bezwaar afgewezen, dan zult u de procedure moeten volgen zoals de Hongaarse regeling dit aangeeft. Dit zal bij een eventuele afwijzing van uw bezwaar worden aangegeven.

Meer informatie over tol in Hongarije vindt u op onze website.





***

Reactie van Fritshtw:

Het e-vignet heb ik niet meer, zoals reeds aangegeven, dus een jaar bewaren gaat helaas niet meer. Er stond wel het juiste kenteken op. Wel heb ik het betaalbewijs van mijn credit card, maar zonder kenteken vermelding.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft het e-vignet niet meer. U geeft wel aan dat het kenteken op het vignet juist was.

Ik hoor graag het antwoord van het EPC op uw bezwaar. U kunt ook de boete die u heeft ontvangen ter informatie mailen naar experts@anwb.nl. Wij horen meer signalen over vergelijkbare boetes en houden dit onderwerp dan ook graag in de gaten.